Nederlandse inzending 59ste Biënnale van Venetië
melanie bonajo (kleine letters, hen/hun) is een Nederlandse kunstenaar, filmmaker, gediplomeerd seksuologisch bodyworker en somatisch sekscoach. Het nieuwe werk voor de Biënnale van Venetië maakt deel uit van hun lopend onderzoek naar de huidige status van intimiteit in onze gecommercialiseerde wereld. Volgens bonajo kan aanraking een krachtig middel zijn tegen eenzaamheid, wat hen ziet als de moderne epidemie. bonajo werkte samen met een curatorenteam bestaande uit Orlando Maaike Gouwenberg, Geir Haraldseth en Soraya Pol. In samenwerking met scenograaf Théo Demans creëerde bonajo een video-installatie die bezoekers uitdaagt aanraking en intimiteit vanuit een ander perspectief te benaderen. De installatie doet een beroep op de zintuigen en helpt de bezoeker na te denken over de betekenis van deze thema’s in relatie tot het eigen lichaam. bonajo over het werk:
“Met dit project willen we het lichaam prioriteit geven als vehikel voor verbinding en veiligheid door aanraking en vriendschap te cultiveren als een vorm van activisme. Voelen is een vorm van intelligentie; denken door aanraking.”
De keuze voor bonajo
Een breed samengestelde internationale jury maakte een selectie uit een longlist van kunstenaars en curatoren die zich voor eerdere edities van de biënnale aangemeld hebben. De geselecteerden werden uitgenodigd om een globaal plan in te dienen. Na de presentatie van de plannen besloot de jury unaniem dat bonajo Nederland mag gaan vertegenwoordigen. Bij haar keuze lette de jury onder andere op de kwaliteit van het werk en de impact die het zal hebben op het internationale toneel van de Biënnale van Venetië. De jury heeft er alle vertrouwen in dat bonajo een presentatie kan neerzetten die imponeert en inspireert.
De juryleden voor de Nederlandse inzending 2022 zijn: Kate Bush (curator Tate Modern), Stijn Huijts (directeur Bonnefantenmuseum), Hicham Khalidi (directeur Jan van Eyck Academie), Franziska Nori (directeur Frankfurter Kunstverein), Ugochukwu-Smooth Nzewi (curator MoMA – Museum Of Modern Art New York), Fatos Üstek (directeur Liverpool Biënnale), Rieke Vos (curator Het HEM) en voorzitter zonder stemrecht Eelco van der Lingen (directeur Mondriaan Fonds).
Locatie Nederlands paviljoen in 2022
Voor de editie van 2022 besloot het Mondriaan Fonds eenmalig de Nederlandse inzending te presenteren op een andere locatie. De Chiesetta della Misericordia is een ontheiligde 13e-eeuwse kerk in de Venetiaanse wijk Cannaregio. Het Mondriaan Fonds heeft in november 2021 het Rietveld Paviljoen officieel overgedragen aan Estland. Directeur Eelco van der Lingen verheugt zich:
“Een spannende kunstenaar op een spannende plek. De Chiesetta della Misericordia is een weelderig gebouw middenin de stad. Ik kijk ernaar uit hoe dat zich gaat verhouden tot het weelderige oeuvre van melanie bonajo.”
Over melanie bonajo
melanie bonajo maakt films over de ontwikkeling en samenhang tussen intimiteit, technologische vooruitgang, stigmatisering rond gender en gelijkheid, feminisme, ecologie en gevoelens van vervreemding. In experimentele documentaires gebruikt bonajo humor en ‘staged situations’ om gemeenschappen uit te lichten die zich in de marges van de samenleving bevinden door culturele uitsluiting of illegaliteit. De films worden gepresenteerd in installaties die in nauwe samenwerking met scenograaf Théo Demans zijn ontworpen. Verder maakt bonajo boeken, performances, muziek en events. De komende maanden wordt het plan voor de presentatie in Venetië verder uitgewerkt.
Het werk van melanie bonajo was eerder onder meer te zien in Palais de Tokyo in Parijs (2019), Stedelijk Museum Amsterdam (2019/20), Bonnefantenmuseum in Maastricht (2018), Riga International Biennial of Contemporary Art (2018), Frankfurter Kunstverein (2017) en Tate Modern in Londen (2017).
Het Mondriaan Fonds
Het Mondriaan Fonds, het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed, is verantwoordelijk voor de Nederlandse inzending naar de Biënnale van Venetië. De presentatie wordt gefinancierd uit het internationale budget dat het fonds ontvangt van het ministerie van OCW. Voor de inzending van 2022 is gekozen voor een radicaal andere procedure dan de open call van de afgelopen jaren. Na afloop van de editie 2022 zal het fonds de verschillende opties onder de loep nemen en een nieuwe procedure ontwikkelen voor de toekomst.