Het keramiekatelier Struktuur 68 is de winnaar van de Maker achter de Maker Award. Struktuur 68 is gevestigd in Den Haag en werd opgericht door Henk Trumpie (1937) en Jacques van Gaalen (1941). Het atelier is gespecialiseerd in het maken van grote keramische sculpturen in opdracht van hedendaagse kunstenaars, waaronder ook werk voor de publieke ruimte. Op 16 maart wordt tijdens de uitreikingsceremonie bij Kunstinstituut Melly een geldprijs van € 5.000 overhandigd aan Struktuur 68.
De Maker achter de Maker Award geeft makers achter de makers een podium die met hun vakmanschap en ondersteunende samenwerking een belangrijke bijdrage leveren aan de realisatie van een kunstwerk. De prijs werd in het leven geroepen door Kunstinstituut Melly in samenwerking met het Mondriaan Fonds.
Struktuur 68 was een van de meer dan 50 genomineerden voor de prijs. Alle nominaties werden beoordeeld en besproken door een externe jury. Beeldend kunstenaars konden naar aanleiding van een open call hun maker achter de maker nomineren. De genomineerden konden alleen mensen, groepen of bedrijven binnen Nederland zijn die gezien worden als experts binnen een bepaalde ambacht.
De jury bestaat uit Anne Wenzel, beeldend kunstenaar; Binna Choi, directeur van Casco Art Institute: Working for the Commons; Rieke Vos, curator van New Projects van het Teylers Museum; en Sofía Hernández Chong Cuy, directeur van Kunstinstituut Melly, als voorzitter.
Tijdens het proces waarbij Struktuur 68 werd gekozen als winnaar toonde de jury “interesse in hoe de geschiedenis en knowhow achter het vak, evenals de nalatenschap van het keramiek atelier zelf een blijvende rol hebben in het genereren en uitbouwen van passie voor en interesse in het artistiek experimenteren met traditionele materialen in combinatie met niet-traditionele technieken.”
Struktuur 68 werd genomineerd voor de Maker achter de Maker Award door kunstenaar Folkert de Jong. Hij schreef:
“Ze opereren in de schaduw van de kunstenaars, maar zonder hen zou de rijke geschiedenis van keramische kunstwerken, met name in de publieke ruimte, zowel in Nederland en in het buitenland, niet zijn wat het nu is, niet zo goed en indrukwekkend.”
In zijn nominatie besteedde De Jong ook aandacht aan het aanhoudende doorzettingsvermogen van het atelier, de oprichters en de medewerkers.