Activiteiten Nieuws

Mondriaan Fonds blikt terug op memorabele editie van Biënnale van Venetië

De kunstenaars van CATPC, waaronder wijlen Blaise Mandefu Ayawo, in het Nederlands Paviljoen in Venetië, april 2024. Foto: Peter Tijhuis

Op 24 november 2024 sloot de Biënnale van Venetië 2024 haar deuren. De tentoonstelling The International Celebration of Blasphemy and the Sacred in het Nederlandse Paviljoen, was een presentatie van CATPC (Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise) gemaakt in samenwerking met kunstenaar Renzo Martens en curator Hicham Khalidi. Deze tentoonstelling maakt deel uit van hun voortdurende inzet om de plantage van Lusanga te bevrijden, te regenereren en weer om te vormen tot heilige bossen; middels spiritueel, ethisch en economisch herstel. De tentoonstelling trok 350.000 bezoekers.  

Een belangrijk onderdeel van de tentoonstelling was de tijdelijke terugkeer van Balot, een voorouderlijk sculptuur dat werd gemaakt om de gemeenschap in 1931 te beschermen tegen het geweld van het plantageregime, dat CATPC in bruikleen kreeg van het Virginia Museum of Fine Arts (VMFA). Op 19 maart 2024 werd Balot verwelkomd in Lusanga door CATPC en hun gemeenschap. CATPC gelooft dat met de terugkeer van het beeld het evenwicht wordt hersteld en dat onrechtvaardigheden uit het verleden rechtgezet worden. De sculptuur werd in de White Cube in Lusanga tentoongesteld. Daarmee was The International Celebration of Blasphemy and the Sacred, te zien van 20 april 2024 tot en met 24 november 2024 in het Rietveld paviljoen in Venetië (IT) en tegelijkertijd in de White Cube in Lusanga (DRC).   

Voor zowel de tentoonstellingen in Lusanga als in Venetië heeft CATPC nieuwe kunstwerken gemaakt uit de aarde van de laatst overgebleven bossen rond de plantage, die vervolgens gereproduceerd werden in de palmolie en cacao die aan de plantage werden onttrokken.  

“Wij streven naar een scenario waarin het zweet en de opbrengsten van plantagearbeid veranderd worden in middelen om onze gemeenschap te herstellen. Het tentoonstellen en uitdrukken van onze ideeën in cacao en palmolie, stelt ons, CATPC, in staat geconfisqueerd land terug te kopen, het bos te herstellen en het vreedzaam samenleven tussen mens en natuur weer mogelijk te maken.”  – Ced’art Tamasala (CATPC)

Vanuit Venetië reizen de beelden nu naar het Van Abbemuseum in Eindhoven waar ze te zien zijn in de tentoonstelling Two Sides of the Same Coin, van 21 december 2024 t/m 2 maart 2025.  

Bekijk hier de tentoonstellingsvideo voor een korte impressie