De hoofdwinnaars van de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek 2022 zijn bekendgemaakt: Lena van Tijen wint de hoofdprijs in de categorie Essay. Hoofdprijswinnaar in de categorie Recensie is Laura Herman. In de categorie Innovatieve kunstkritische praktijken winnen Zoë Dankert en Alix de Massiac de stimuleringsprijs.
De winnaars zijn donderdag 15 december 2022 tijdens de feestelijke uitreiking bij M Leuven in België bekendgemaakt. De Prijs voor de Jonge Kunstkritiek is een stimuleringsprijs voor een nieuwe generatie critici en essayisten uit het Nederlandse taalgebied, die schrijft over hedendaagse beeldende kunst. De prijs is een initiatief van: de Appel Amsterdam, Kunstinstituut Melly, M Leuven, Mu.ZEE, Mondriaan Fonds, Stedelijk Museum Amsterdam, Van Abbemuseum, Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond en Z33 Huis voor Actuele Kunst, Design & Architectuur.
Hoofdprijs categorie Essay – Lena van Tijen
Lena ontvangt een geldprijs van 3.000 euro en een jaar lang begeleiding van een persoonlijke mentor. Bovendien wordt haar winnende essay gepubliceerd in De Groene Amsterdammer en HART.
Hoofdprijs categorie Recensie – Laura Herman
Laura ontvangt een geldprijs van 3.000 euro en een jaar lang begeleiding van een persoonlijke mentor. Haar winnende recensie wordt in tijdschrift Tubelight gepubliceerd. Daarnaast ontvangt ze van Het Parool schrijfopdrachten ter waarde van 1.000 euro.
Stimuleringsprijs categorie Innovatieve kunstkritische praktijken – Zoë Dankert en Alix de Massiac
Zoë en Alix winnen een geldprijs van 1.500 euro.
Basisprijzen categorie Essay en Recensie
De overige genomineerden besloot de jury met het volgende te waarderen: het essay van Lara den Hartog Jager zal vertaald worden voor publicatie op de website van AICA International, en ontvangt een begeleidingstraject van De Nieuwe Garde, een stimuleringsplatform voor essayisten. Loren Snel ontvangt een publicatiemogelijkheid in het tijdschrift rekto:verso en een begeleidingstraject van de kunstredacteur van De Groene Amsterdammer. Emma van Meyeren krijgt een betaalde schrijfopdracht van het Mondriaan Fonds. Zoë Dankert krijgt een schrijfopdracht van Metropolis M, waarvoor ze een betaalde internationale reis mag maken. Beide auteurs krijgen bovendien schijfopdrachten aangeboden door Het Parool ter waarde van 500 euro.
[lees hieronder verder]
Uit het juryrapport
‘In haar prachtige essay Mag het weg? schrijft Lena van Tijen over het kunstenaarsarchief. Wanneer zijn de spullen van een kunstenaar van waarde? Van Tijen verbindt deze vraag aan haar eigen ervaringen en herinneringen. Met deze zeer persoonlijke noot laat ze zien dat een kunstenaarsarchief inderdaad een inkijkje vormt in het leven van de persoon die het heeft samengesteld.’
‘De hoofdprijs in de categorie Recensie gaat naar Laura Herman. Haar recensie over de solotentoonstelling Wet Job van Camille Henrot in Middelheimmuseum in Antwerpen belicht het thema moederschap. Herman bevraagt niet alleen de positie van vrouwen en de patriarchale normen en verwachtingen waar ze mee worden geconfronteerd. Ze reflecteert ook op haar eigen verhouding tot het moederschap. Deze zeer persoonlijke en maatschappelijke reflecties weet ze te verbinden aan de tentoonstelling zonder te essayistisch te worden of de kunstkritische analyse uit het oog te verliezen.’
‘In hun podcastserie Werktitel van Zoë Dankert en Alix de Massiac kijken ze naar de werkcultuur en normen en waarden die het leven van een kunstwerker definiëren. Hiervoor spraken ze met kunstenaars, docenten en andere belangenvertegenwoordigers. De jury acht het initiatief, de kritische en meerstemmige kijk op arbeidsproblematiek in de kunstwereld zeer actueel en urgent in het gesprek over kunst.’