Pip Erken (1986, Nederland) maakt in zijn fotografische documentaire werk gebruik van verschillende analoge technieken. Zijn recente projecten Most of the time (2012) en Saving Iceland (2012) bestaan uit een reeks unieke, ‘tintype’ portretten. Dergelijke fotografische afdrukken ontstaan op — met lichtgevoelige emulsie ingesmeerde — metalen plaatjes. Het werk is gemaakt naar aanleiding van de protesten tegen de financiële crisis in IJsland. Het protest bereikte zijn hoogtepunt met de bestorming van het parlement in Reykjavík door duizenden mensen. Hierbij werd een aantal mensen opgepakt en voor de rechtbank gebracht. Beschuldigd van misdaden tegen de regering, pleegden de gearresteerden hoogverraad, maar prikten tegelijkertijd het democratische ideaalbeeld over IJsland door. Erken portretteerde de beschuldigden die hij nog kon traceren. Het persoonlijke verhaal dat achter ieder van deze portretten schuilt, wordt versterkt door de specifieke, met de hand ontwikkelde afwerking van de beelden. Erken laat de processuele onvolkomenheden, eigen aan de tintype techniek, bewust zichtbaar. (tekst: Liene Aerts)