Alexandra Martens Serrano (1991) is geïnteresseerd in objecten als betekenisdragers. Welke betekenis kennen mensen aan objecten toe en hoe is die betekenis ontstaan? Is die gekoppeld aan de functie en eigenschappen van het object zelf? Of is die ontstaan vanuit gebruik of geloof? Via tekeningen, installaties, woordspelingen, teksten en objecten probeert ze op een speelse manier antwoord te krijgen op deze vragen en doet ze tegelijkertijd suggesties voor nieuwe betekenissen. Doordat Martens in verschillende landen heeft gewoond is zij zich sterk bewust van het feit dat verschillende culturen en histories een woord of ding totaal verschillend kunnen interpreteren. Mensen en culturen hebben tenslotte allemaal een eigen denkpatroon, beïnvloed door geschiedenis en symboliek. Martens probeert die patronen te doorbreken. Zo maakte ze met Accidental Lessons een foto van gipsen knoflookbollen onder een panty sok. Knoflook, dat associaties oproept met duiveluitdrijving, gezondheidsopwekker en smaakmaker, lijkt zo een nieuwe betekenis te krijgen. In The Perils of Discovery onderzoekt zij de verhoudingen en mogelijkheden tussen een reusachtige puntmuts en een mens. Zij is vooral geïnteresseerd in onverklaarbare dingen die je wel kunt ervaren. Niet-rationele denkpatronen en bovennatuurlijke verschijnselen bijvoorbeeld, schemergebieden die ruimte bieden voor geloof en magisch realisme maar die vaak door de huidige wetenschap worden ingehaald. In 2018 was Martens artist in residence in New Orleans waar ze ‘gedomesticeerde objecten’ onderzocht, en de publicatie Taal-is-man maakte, over objecten die door langdurig menselijk gebruik een verhaal vertellen dat zich onttrekt aan wetenschappelijke en menselijke manieren van informatie-uitwisseling. Zo koppelde ze niet rationele associaties aan de gekoloniseerde geschiedenis van New Orleans en diens hedendaagse mengeling van culturen en talen, door het slavernijverleden van veel inwoners.
Tekst: Esther Darley