Anama Ponce Vazquez (1978, Huelva, Spanje) woont en werkt in Mexico
White chocolate, 2011, keramiek, lood en koperglazuur, 100 x 60 x 80 cm (uit de serie Armed). Foto: ©Piroska Delouw
Vanuit het snijvlak tussen kunst en ambacht wil Anama Ponce Vazquez de geschiedenis ‘absorberen en transformeren’. Haar fascinatie gaat in het bijzonder uit naar de vermenging of ‘clashing’ van verschillende culturen, tradities, folklore, rituelen en symbolen. Haar projecten omvatten vaak een reeks van objecten die ieder verschillend gemaakt zijn, vaak in keramiek, zoals een serie sleutels of de herschepping van de goudschat die de Spaanse kolonisten uit Mexico roofden. Het project Armed omhelst een ander aspect van de Spaanse veroveringsdrift. Haar 17-delige serie schepen vormt een ware armada [krijgsvloot] waarin begrippen als bombast, uiterlijk vertoon en misplaatste trots worden gesymboliseerd door een rijkdom aan details. De schepen zijn een metafoor voor de reis en uitwisseling vanuit de koloniale veroveringsgedachte. Ponce draaide de onderkant naar boven en voegde motieven toe als helmen (verdediging), goud en zilver (dat werd vervoerd tussen Europa en de ‘nieuwe wereld’), zeekaarten en astronomie (goederen en strijd tussen culturen) en zeegras en doodshoofden (ondergang).