“Ik begeleid je in het grondig onderzoeken van je werk en laat je zien dat alles vaak anders is dan het lijkt.”
Annaleen Louwes is geboeid door hoe de mens onder allerlei omstandigheden overleeft en hoe de lichaamstaal van de mens dit in meer of mindere mate toont. Als fotografe probeert zij vat te krijgen op de broosheid, de tijdelijkheid en de ledigheid van het bestaan. Dit geeft zij vorm door tot dan toe onbekende mensen tijdens een langere periode te fotograferen. Het is een werkwijze die een grote intimiteit en vrijheid oplevert, waardoor wederzijds respect en vertrouwen ontstaat. Op deze manier ontstonden ‘Studies of Ko Moreau’ (2002) en de serie ‘Rob K.’ (2007). In 2003 was Louwes te gast in Het Vijfde Seizoen, een kunstenaarsverblijf op het terrein van psychiatrisch instituut de Willem Arntzhoeve in Den Dolder. Dit resulteerde in ‘Onrustige Studies’ (2003), waarvoor ze een tiental bewoners met regelmaat op beeld vastlegde. De latere serie ‘Jaap S.’ (2007) toont een serie foto’s van een jonge adolescent die lijkt te zijn opgesloten in zijn eigen omgeving. In 2007 bracht zij een boek uit onder de titel ‘Minor Details’ waarin de verschillende series werden gepubliceerd. In het voorjaar van 2008 was Louwes als kunstenaar te gast in Tirana, Albanië en fotografeerde ze in de enige vrouwengevangenis van dat land. Ze sloot deze periode af met een tentoonstelling (Burgu#325, 2008). In het kader van de vierhonderdjarige band tussen New York en Amsterdam in 2009 maakte Louwes in opdracht van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst van Amsterdam een boek over de publieke geestelijke gezondheid van de steden New York en Amsterdam (‘You Can’t Nail A Pudding To A Wall’, 2009). In 2010 maakte Louwes in opdracht van Museum het Dolhuys de tentoonstelling ‘Louwes versus Meijers’ waarin zij het werk van de psychiater F.S.Meijers uit circa 1900 combineert met haar eigen autonome werk. Recentelijk maakte zij een aantal videoportretten van bovengenoemde Albanese gevangenen onder de titel Please Think Positive (2010). In 2012 ontving zij de Nationale Portret Prijs.
Annaleen Louwes over het mentoring
“Als mentor vind ik het belangrijk om de fotografen en/of beeldend kunstenaars te begeleiden bij het maken van keuzes om vervolgens hun werk zo grondig mogelijk te onderzoeken en zo eigen mogelijk te kunnen neerzetten. Ik heb niets met wetmatigheden. Mijn eigen werk ontstaat meestal procesmatig. Belangrijk is dat mentees bestaande conventies moeten laten varen en inzien dat alles vaak anders is dan het lijkt. Niet verplicht maar wel handig is het, als de mensen die ik begeleid enige affiniteit hebben met het werk wat ik maak. Ik heb ruime ervaring in het begeleiden van studenten op onder meer de Rietveld Academie en kan daarom ook veel ervaringen uitwisselen.’ Van de mentoringprojecten van vorig jaar heb ik onverwacht veel geleerd van de mentees zelf. Het interessants voor mij was het begeleiden van het denk- en maak- proces van de kunstenaars.”