Noor Mertens: Hoe zou je je werk beschrijven?
Charl Landvreugd: Ik kijk in mijn werk naar een continentaal-Europese Afrosubjectiviteit en hoe deze vorm krijgt in de beeldende kunst. Het probleem is niet dat er geen Afrosubjecten zijn, maar dat de twee begrippen Afro en Europa in de algemene verbeelding nog geen verbinding aangaan. Je hebt Afro-Amerikaans, Black British maar Afro-Europees of liever gezegd een Europese vorm van Afroheid is nog geen match. Het is een concept in wording en daar probeer ik visueel en met tekst aan bij te dragen. Op die manier wil ik ook een kader scheppen waarin je mijn werk en dat van andere continentale kunstenaars moet zien. In mijn onderzoek heb ik het specifiek over kunstenaars die geboren en/of gesocialiseerd zijn in Nederland.
[…]
Net zoals ik strategieën van bruine kunstenaars bestudeer kijk ik ook naar curatoriële processen. Welke strategieën kan je zoal toepassen? Vooralsnog kom ik tot de voorzichtige conclusie dat de white cube beperkend werkt voor de performativiteit die vaak aanwezig is in werken die worden geproduceerd vanuit een Afro-sensibiliteit. Die ruimte met haar geschiedenis is niet per sé voor dit soort werk gemaakt. Het is niet mogelijk om dat zomaar om te buigen. Daarom hoop ik nu in samenwerking met anderen manieren te ontwikkelen die ingezet kunnen worden om diverse sensibiliteiten volledig zichtbaar te maken binnen wat wij kunnen begrijpen als een kunstcontext.
Fragment uit Prospects & Concepts 2016, een uitgave van het Mondriaan Fonds. Interview: Noor Mertens.
Charl Landvreugd (1971, Paramaribo, Suriname) woont en werkt in Rotterdam.