Noor Mertens: Waar zou je meer kennis van willen opdoen?
Corine Zomer: Ik vraag me af hoe de dingen eigenlijk werken, niet aan de oppervlakte, maar in de diepte. Hoe kan je verschillende zaken met elkaar verenigen? Ik ga uit van een paar ideeën zoals: alles beweegt, alles bestaat uit twee delen (dualisme), alles staat met elkaar in verbinding. Dat zijn overkoepelende thema’s die in mijn beelden een grote rol spelen. Het zijn thema’s waarover binnen de filosofie veel is geschreven en ik geef op mijn manier hieraan uitdrukking. Vaak probeer ik tegenovergestelde materialen, objecten of bewegingen met elkaar te verenigen. Zo heb ik in 2013 het werk Waswiel gemaakt met vloeibare paraffine, dat ik al bewegend heb laten stollen. De paraffine spatte door de beweging van het wiel in de ruimte en liet een markering achter. Op een gegeven moment liep het wiel vast door de stolling van de paraffine. De ruimte en het object waren door middel van de was naar elkaar toegegroeid. Op dat moment had de sculptuur zijn definitieve vorm gekregen.
Noor Mertens: Verwijst je werk naar een bepaalde vorm of betekenis?
Corine Zomer: Niet direct, mijn werk hoeft niets te vertellen, in die zin dat het geen uitbeelding is van een verhaal of moraal. Ik zoek eerder een wisselwerking op met de toeschouwer, waarbij zijn of haar verhaal iets toevoegt aan mijn werk. Als kunstenaar wil ik niet de enige zijn die vertelt. Naar mijn idee doe ik dan een deur dicht.
Fragment uit Prospects & Concepts 2016, een uitgave van het Mondriaan Fonds. Interview: Noor Mertens.
Corine Zomer (1983, Middelburg) woont en werkt in Amersfoort.