Elsbeth Ciesluk (1986, Kampen) woont en werkt in Den Haag
Too Young to cut in Half, 2013, potlood, hout, 150 x 200 cm; Thank you, 2013, potlood, papier, 20 cm x 120 cm
‘Ik ben een eenmansfabriek waarin de grens tussen dagelijks leven en kunst voortdurend onder spanning wordt gezet’, aldus Elsbeth Ciesluk. Haar werk is het resultaat van handelingen die worden vastgelegd in een vloer van klei, een tekening, een schilderij of een tekst. Haar recente werk bestaat uit drieluiken waarin tekst en tekening worden gecombineerd. De luiken die aan voor en achterzijde zijn ‘betekend’ dienen om te onthullen of te verbergen. Tegelijkertijd brengt Ciesluk hiermee het ritme van de dag en de nacht tot uitdrukking. De kunstenaar beschouwt tekeningen en teksten als codes en symbolen, die ruimte geven aan (mis)interpretatie en verschuivende betekenissen. Fragmenten uit haar dromen worden afgewisseld met woorden die uit kranten zijn geknipt. In de collage Moderne Chaos leveren deze woorden in combinatie met onder andere de zinsnede ‘Lachen is verdacht’ een niet van humor gespeend gedicht op. Op het middenpaneel van Too Young to cut in Half zijn concentrische cirkels getekend. Het zijn de omtrekken van alle ronde voorwerpen die Ciesluk in haar huis aantrof. De tekening herinnert aan een middeleeuwse weergave van de kosmos en aan de jaarringen van een doorgesneden boom. Pas dan valt het oog op de ondergrond van de potloodtekening.