Eva Hoonhout (1990) put voor haar werk uit verschillende situaties, verhalen en ideeën die ze – aangepast en geabstraheerd – in één beeld bij elkaar brengt. Via deze associatieve verbindingen reflecteert ze vaak op onze dagelijkse handelingen en rituelen.
Haar manier van werken, aldus Hoonhout, komt voort uit de copy-paste mentaliteit in de digitale wereld waarin je tekst en beeld in een handomdraai in een andere context kan gebruiken. Hoonhout ziet in deze handeling een potentieel voor nieuwe betekenissen. Ze maakt objecten na, gebruikt delen van (historische) verhalen of voert bestaande ideeën op een heel andere manier uit. Zo combineerde ze in If I Knew Time As Well As You Do (2019) – een werk over het begrip tijd – een beeld uit een oude Chinese vertelling over het ontstaan van thee (een trage, toevallige ontdekking) met een met klei gevormd sculptuur van een grijper als symbool voor de berekenende houding van vandaag. Een emmer water verwees naar de tegenstrijdigheid van de tijdsbesparing bij de aanleg van een waterkraan in het Afrikaanse dorp Manderegi. Allemaal elementen uit losse geschiedenissen die samen een beeld vormen dat op meerdere manieren gelezen kan worden.
De objecten in Here Is To The Mess We Make zijn gebaseerd op de vraag wat het betekent om voor jezelf te zorgen en grijpt terug op het principe ‘leren door te doen’. Ook hier gebruikt ze alledaagse handelingen zoals patroontekenen voor een kledingstuk, maar gebruikt de patroondelen vervolgens als basis voor een maquette. Zo creëert ze surrealistisch installaties waarmee ze dagelijkse handelingen op een poëtische manier onder de aandacht brengt.