“Ik kies altijd voor een naar buiten gerichte aanpak.”
Jan van der Ploeg (1959, Amsterdam) is schilder van monumentale muurschilderingen in musea zoals in het Rotterdamse Museum Boijmans van Beuningen, Gemeentemuseum Den Haag, Kunsthal KAdE Amersfoort, Rijksmuseum Twenthe Enschede, Villa Mondriaan Winterswijk, Lakenhal Leiden, SCHUNCK Heerlen, MOTI Breda en het Stedelijk Museum Amsterdam. Zijn werk was onder meer te zien in de tentoonstelling ‘MINUS SPACE’ in het MOMA, P.S.1, New York, het Hammer Museum in Los Angeles, Dunedin Public Art Gallery, Daimler Contemporary Berlijn, CCA Andratx, Wellington City Art Gallery, Centro Per l’Arte Contemporanea Luigi Pecci Prato, National Gallery of Victoria in Melbourne en in diverse kunstinstituten en galeries in Amsterdam, Auckland, Basel, Berlijn, Chicago, Den Haag, Haarlem, Houston, Keulen, Melbourne, Milaan, Parijs, Sydney, Wellington, New York. In 2016 verscheen de monografie ‘Jan van der Ploeg – Selected Works, 2009 – 2016 ’. Hij organiseerde een groot aantal tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Onlangs zijn verschillende monumentale projecten van Van der Ploeg opgeleverd voor onder meer aan het Sint Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein, Kartell in Brussel, Piet Hein Eek in Mavaleix, het Drachtsterplein in Leeuwarden, het Ministerie van Financiën in Den Haag, het Fietstransferium SSGN in Nijmegen, I.S.I.S. Rosario Livatino in Napels en bij de Bocconi Universiteit in Milaan.
Jan van der Ploeg over het mentoring
Als mentor kan ik jongere, nog onervaren beeldend kunstenaars begeleiden bij de start van hun carrière als zelfstandig kunstenaar. Ik vind het voor kunstenaars van belang om een combinatie te kunnen maken tussen het geïsoleerde werk in het eigen atelier en het naar buiten brengen van de kunstwerken. Je moet als beginnend kunstenaar alles zelf doen. Je hebt je eigen zaak: Je maakt niet alleen je eigen product maar je bent ook je eigen secretaris, manager, boekhouder en PR-medewerker. Daarnaast moet je je creativiteit nog zien te behouden, daar gaat het tenslotte om. Tentoonstellingen zijn erg belangrijk voor het naar buiten brengen van je werk. Er zijn verschillende manieren om dat voor elkaar te krijgen. Ik heb daar veel ervaring in en kan jongere kunstenaars goed op weg helpen. Zowel inhoudelijk als praktisch. Ik kan veel vertellen over allerlei vormen van tentoonstellen bij galeries, in musea, bij kunstenaarsinitiatieven, op beurzen, in publieke- en in privésituaties. Zelf heb ik meerdere tentoonstellingen en projecten geïnitieerd zoals: Galerij IJburg, Galerie Stadt München en PS projectspace, allen in Amsterdam. Ook heb ik tentoonstellingen samengesteld voor onder meer: Arti et Amicitiae Amsterdam, Grafisch Atelier Utrecht, Luxus Den Haag, Konsortium Düsseldorf, Fleisch Berlijn, K09 Groningen, de Paraplufabriek Nijmegen, De Service Garage Amsterdam, SNAP Lyon, Künstlerhaus Bethanien Berlijn en Gesellschaft für kunst und Gestaltung, gkg Bonn.
Ik kies altijd voor een naar buiten gerichte aanpak en vind het belangrijk een netwerk op te bouwen met mensen uit het vakgebied: Kunstenaars, theoretici, galeriehouders, curatoren en verzamelaars. Ik werk graag met jonge kunstenaars, zoals tijdens de gastdocentschappen op Goldsmith College in Londen en op universiteiten in binnen en buitenland. Ook betrek ik steeds vaker jonge kunstenaars bij het uitvoeren van mijn muurschilderingen.’
Sinds 2006 begeleid ik startende kunstenaars in het project mentoring. Zowel op artistiek-inhoudelijk gebied als op het naar buiten treden met hun werk. In de afgelopen edities hebben we dat steeds gekoppeld aan een groepstentoonstelling. Als mentor wil ik juist jonge kunstenaars stimuleren om eigen projecten op te zetten.