In de kleurrijke tapijten, schilderijen en performances van Julia Kiryanova staat het naakte lichaam centraal. Naaktheid staat bij haar voor gelijkheid, voor het afleggen van sociaal opgelegde normen en voor de schoonheid en kwetsbaarheid die alle mensen verbindt. De drang naar vrije expressie die uit haar werk spreekt is nauw verweven met haar eigen biografie. Kiryanova werd geboren in Kazachstan en groeide op in Rusland. Als biseksuele vrouw ervoer ze daar wat het betekent om jezelf niet vrijelijk in het openbaar te kunnen uiten. In haar werk viert ze diversiteit en de vrijheid die schuilt in zelfexpressie.
Recent heeft Kiryanova zich toegelegd op het tuften, een techniek om wand- of vloerkleden te maken waarbij je met een speciaal ‘pistool’ korte stukken wol door een strakgespannen doek schiet. Haar tapijten zijn verhalend, ze staan vol fabeldieren, wezens die half mens en half dier zijn, en andere mythische figuren en symbolen. Ze put inspiratie uit mythen en spirituele tradities, maar ook uit traditionele schilderkunst en tapijten.
Identiteit en gender zijn belangrijke thema’s in Kiryanova’s werk. Zo is het vaak onduidelijk of een mythologisch figuur mannelijk of vrouwelijk is, die dubbelzinnigheid is bewust. Ook gaan haar tapijten over spirituele thema’s zoals rituelen, transformatie en innerlijke conflicten. Over dat laatste zegt ze:
“We hebben als mensen het vermogen om aangeraakt te worden door onze omgeving, dat maakt ons geestelijk rijk, maar ook kwetsbaar. Mijn werk gaat over die dualiteit. We kunnen boven onszelf uitstijgen, dat kan ook beangstigend zijn”.
Tekst: Sara van Binsbergen