Sinds Kevin Bauer (1987) zijn werkbijdrage ontving, anderhalf jaar geleden, is hij zich (aanvankelijk onbewust) steeds meer gaan bewegen naar het object als onderwerp, gepaard met zijn positie in de tijd en de omgeving, en zijn onlosmakelijke verbondenheid aan de commercie. Bauer wordt daarbij vooral getriggerd door de constatering dat aan alle materie een waarde wordt toegekend. Dit thema is voor hem geen onbekend terrein. Voor zijn tijd op de kunstacademie in Enschede volgde hij in Zwolle een opleiding waar hij regelmatig concepten, marketingstrategieën, producten en commerciële ontwerpen maakte. In zijn werk als kunstenaar lijkt hij het nu van een andere kant te willen benaderen, in het besef dat authenticiteit en uniciteit een schaarste worden, ondanks de schijn van het tegendeel: “We worden door alomtegenwoordige commercie geïndoctrineerd met de boodschap dat jíj centraal staat en alleen jij telt. Het wordt steeds extremer: abonnementen, kleding, wooninrichting, persoonlijke gadgets, voertuigen, apps; noem het maar op. Het individu staat centraal maar stiekem zijn we nooit een grotere grijze massa geweest. Het gaat niet om de koppen maar om de munten en we worden allemaal voor de gek gehouden doordat er op ons gevoel, op onze emoties wordt ingespeeld.”
Bauers werk is zowel op Prospects & Concepts als in de Open Air Sectie van Art Rotterdam te vinden. De werken hebben dezelfde thematiek en zijn ook visueel aan elkaar verbonden. Eén van de technieken die hij hierbij hanteert wordt dagelijks toegepast bij grootschalige massaproductie. (SH)