Kristoffer Zeiner (1987) maakt sculpturen en schilderijen van fictionele natuur. Op Prospects toont hij een serie werken die te lezen zijn als uitvergrote speelkaarten. Ergens tussen figuratie en abstractie in, verbeelden deze werken fantasievolle landschappen die je ook tegen zou kunnen komen in kaartspellen. Hiervoor laat Zeiner zich inspireren door de esthetiek van blackmetalmuziek, Manga strips en loopt hij rond in videogames als Final Fantasy. Ook herkent hij zich in de benadering van de schilder Hans Güde die eind 19e eeuw door Noorwegen trok en fragmenten van de omgeving met elkaar combineerde om eigen fictieve landschappen te schilderen.
Al deze invloeden hebben met elkaar gemeen dat ze vervormde versies van de natuur verbeelden. In de Manga-stijl toont de videogame Final Fantasy buitenaardse planeten en wezens, blackmetalbands gebruiken uitvergrootte ‘horror’ elementen en Hans Güde combineert verschillende bergen en bospartijen in één schilderij. Door deze invloeden samen te voegen en te abstraheren creëert Zeiner beelden die afkomstig lijken uit een ander universum. Een plek waar natuur een bijna onvoorstelbare verschijningsvorm heeft.
De kunstenaar onderzoekt hoe mensen controle over de natuur uitoefenen door deze te vervormen. “Als je een fictief ding maakt van een echt ding, dan schept dat afstand”, vertelt de kunstenaar. Die afstand zorgt ervoor dat je de natuur met minder reserve benadert en kan aanpassen: een houding die helpt bij het creëren van technologische vernieuwing, maar ook kan leiden tot het mishandelen van de natuur met ecologische rampen tot gevolg.
Tekst: Milo Vermeire