Marta Capilla Urbano (1988) wil beelden maken waarin je jezelf kunt verliezen. Ze is geïnteresseerd in de relatie tussen lichamen, perspectief en ruimtes en speelt met fotografische composities om een desoriënterende ervaring te creëren. In 2020 studeerde ze af aan de Gerrit Rietveld Academie met Making of A Floor (2020), een intieme fotoserie waarin ze alledaagse objecten en lichaamsdelen met behulp van spiegels en dubbele belichting vanuit verschillende hoeken in beeld bracht. “In de fotografie is er meestal één helder dominant perspectief: je richt de camera op het een, of op het ander”, zegt Capilla Urbano. “Ik zoek naar manieren om dat perspectief te doorbreken.”
In Thresholds (2022) zet Capilla Urbano een nieuwe stap in dit proces. De beelden in deze serie zoeken de grenzen op tussen fotografie en schilderkunst. Ze zijn ontstaan in de studio, waar Capilla Urbano objecten met een ultrascherpe analoge camera fotografeert. Bij het inscannen van de negatieven verandert ze de kleurenniveaus waardoor er nieuwe, onverwachte composities ontstaan. Sporen, texturen en vormen die in de foto verborgen waren, komen in het bewerkte beeld naar voren.
Aanraking en sporen zijn belangrijke concepten in het werk van Capilla Urbano. “Een spoor drukt altijd het verleden uit en onthult eerder contact, bewegingen of acties, allemaal belichaamd in een fysiek merkteken”, zegt ze hierover. De compositie van de beelden in Thresholds blijft groeien en veranderen terwijl het beeld door lagen van ontwikkelen, scannen, printen en opnieuw fotograferen gaat. Ieder beeld bevat sporen van die verschillende stadia en aanrakingen.
Tekst: Sarah van Binsbergen