In de kunst van Miyuki Inoue (1984) is de menselijke stem het belangrijkste materiaal. Langzaam sloop dit geluid haar praktijk binnen. Wat begon met voor zichzelf zingen tijdens het werken in haar atelier, groeide uit tot performances en workshops waarin ze haar eigen stemgeluid en dat van groepen mensen inzet. Tijdens Prospects doet ze op onregelmatige rijden een performance buiten de Van Nelle Fabriek genaamd In practice (2023).
Inoue werkt graag met de menselijke stem omdat die reflecteert hoe we zijn opgevoed. Je stem vormt zich in de eerste jaren van je leven en wordt daarbij zowel beïnvloed door het gezin waaruit je komt, als door de samenleving waarin je opgroeit. Leer je dat het goed is om braaf en beleefd te zijn en zacht te praten? Of hoor je juist luide en duidelijke stemmen om je heen?
“Ik wil stemmen bevrijden van de manier waarop ze door de samenleving zijn gevormd”, zegt Inoue. Ze bestudeert hiervoor vocale technieken uit verschillende culturen. In performances, workshops en installaties nodigt ze deelnemers uit om nog onbekende facetten van hun stem te ontdekken. Niet alleen qua bereik en volume, maar ook wat betreft de soorten geluiden die je met je stem kunt maken. In Humancicada (2019-doorlopend) nodigt ze deelnemers bijvoorbeeld uit om samen het zoemende geluid van een groep cicaden te imiteren. Interactie met het publiek is belangrijk voor Inoue. Ze werkt het liefst in de open en veilige sfeer van workshops waarbij ook zij nooit precies weet wat er gaat gebeuren.
Tekst: Sarah van Binsbergen