Kunstenaarsboeken, gezeefdrukte ‘quilts’, video-installaties en performances: het werk van Philipp Gufler (1989) kent vele verschijningsvormen. Het draait vaak om sociale en politieke thema’s als identiteit, queer en homoseksualiteit. Door het onderzoeken en tonen van verhalen die afwijken van de norm bevraagt hij de situaties waaronder identiteit wordt gevormd en hoe kennis daarover wordt bewaard. “I’m interested in this research because it also includes the personal connected to the political, the micro to the macro-scale structure – intimacy, sexuality, feelings, anger and fear – which are usually excluded in conventional public archives.”
Gufler vertrekt graag vanuit theoretische teksten of literatuur. Zo werkt hij regelmatig met de teksten van de Duitse romanschrijver Hubert Fichte en in het geval van The Responsive Body (2019), de film die hij toont op Prospects & Concepts, met uitspraken van de Britse Op Art kunstenaar Bridget Riley. De film speelt zich af in Fondation Vaserely, het museum dat de Op Art kunstenaar Victor Vasarely voor zijn eigen schilderijen liet bouwen. Omringd door de monumentale en imponerende doeken spreken de acteurs – allen bevriende kunstenaars van Gufler – via citaten over kijken en de kracht van de waarneming maar ook over het heteronormatieve masculiene beeld van een kunststroming en het narcisme van Vaserely. Door teksten van Riley (belichaamd door Johanna Gonschorek) en het opvoeren van de kunstenaars Louwrien Wijers, Diogo da Cruz, Richard John Jones en Evelyn Taocheng Wang geeft Gufler hen ruimte in het egocentrische gebouw. Door de film op een folie te vertonen dat lijkt op een patroon van haar werk vallen Vaserely, Riley en Gufler hier even samen.
Tekst: Esther Darley