In al zijn werk is Rob Bouwman op zoek naar de grens tussen de wetten van de zichtbare werkelijkheid en die van de pure abstractie, naar het kantelpunt tussen beeld en afbeelding. Het materiaal dat hij gebruikt is niet alleen een medium maar is ook het werk zelf. Daarmee zoekt hij aansluiting bij het werk van De Stijl kunstenaars die begin vorige eeuw streefden naar abstracte kunst waarin een werk niet alleen afbeeldt maar ook het beeld zelf is. Waar Piet Mondriaan en Theo van Doesburg als uiterste consequentie van hun abstractie probeerden elke diepte uit hun schilderijen te verwijderen, vindt bij Rob Bouwman juist een tegenovergestelde richting plaats. Door gebruik te maken van zowel de beeldende mogelijkheden als de substantiële mogelijkheden van verf worden zijn schilderijen bijna onbestaanbare landschappen of ondenkbare ruimtes.
Bouwman maakt schilderijen die hij eerst uitgebreid lakt, schuurt en polijst tot een glad en egaal oppervlak ontstaat. Deze ondergrond biedt de verf geen weerstand zodat Bouwman exact kan bepalen hoe de verf zich moet gedragen en de verf kan gaan naar waar hij haar opduwt. Bovendien trekt deze niet in het oppervlak maar blijft er op liggen. De verf wordt opgebracht met de handen en het werk is op dat moment palet en doek in een: kleuren worden gemengd, in elkaar geduwd en door elkaar getrokken. Voor een andere serie maakt hij kleine schilderijen die hij in ruimtelijke constructies plaatst. Soms bouwt hij die ruimtes zelf met latjes, plankjes en multiplex plaatjes, soms worden ze gevormd door bestaande kasten. Net zoals de schilderijen tegelijkertijd én beeld én verf zijn, maken ook de ruimtelijke werken duidelijk dat ze én illusie én concreet materiaal zijn. Bij Prospects & Concepts toont Bouwman twee schilderijen die zijn gebaseerd op de kleine schilderijen hangend in zijn ruimtelijke werken uit 2014. (MB)
Rob Bouwman (1981)
woont/werkt in Haarlem
opleiding: Minerva Academie, Hunters College New York, Frank Mohr Instituut