De Spaanse Santiago F Mosteyrin (1982) is opgeleid als bioloog en kunstenaar en volgde na zijn studie aan de academie in Barcelona een master artistic research aan de UVA in Amsterdam en was artist in residence bij de Jan van Eyck Academie in Maastricht. In zijn werk is die biologische achtergrond nog altijd in de verte aanwezig in wandschilderingen, tekeningen en sculpturen. Dit is altijd geworteld in het tekenen waarin Mosteyrin van meet af aan werd geïntrigeerd door de spanning tussen de lijn en het oppervlak en tussen de tweede en de derde dimensie. Hij zette ruimtelijke beelden om in precieze lijntekeningen om zijn schetsmatige hand te beteugelen, om letterlijk grip te krijgen op het beeld, en legde soms letterlijk een grit over bestaande beelden om ze terug te brengen naar een tweedimensionaal vlak. De laatste jaren voltrekt die beweging zich precies andersom: door lijnen via draden en touwen op alle mogelijke manieren te materialiseren, beweegt hij zich van het oppervlak weer naar het driedimensionale beeld.
Zijn aandacht verschuift van conceptuele naar materiële grits, van het object naar zijn representatie. Lijnen worden touwen, en doordat hun vorm van het twee- naar het driedimensionale beweegt – en weer terug – ontvouwen, herhalen en vervormen zij en ontstaat spanning en verzet tussen lijn en beweging.
De drie meter hoge wandschildering op Prospect & Concepts maakt onderdeel uit van een serie werken rondom het thema ‘oceanic feeling’, waarmee Mosteyrin verwijst naar een bepaalde sensatie van het opgaan van je eigen lichaam in een groter geheel of het idee van de waarneming van het innerlijk als een onmetelijke gebied. Dit idee ontstond vanuit gedachtes over drijven en adem inhouden op de golven, over zeemeerminnen en selkies – mythologisch wezens die half zeehonden half mens zijn en duikende zoogdieren als walvissen of zeekoeien.
Tekst: Esther Darley