Noor Mertens: Wat is je werkwijze?
Sarah Grothus: Ik werk direct op het schildersdoek, ik prepareer het doek niet. Daardoor zijn mijn schilderijen erg transparant, op verschillende van mijn werken zie je het licht van de achtergrond er doorheen schijnen. Daarnaast teken ik steeds meer op het doek. Zo worden mijn schilderijen bijna tekeningen op gespannen canvas. Naast tekenen en schilderijen schrijf ik gedichten die ik dikwijls gebruik als titels voor mijn werken. De teksten zijn daar speciaal voor bedoeld, ik gebruik ze niet voor iets anders. Ik noem het gedichten maar ik weet niet of ze die naam wel mogen dragen. Er zit veel rijm in, maar het zijn veelal gedachten of intuïtieve invallen die ik opschrijf. Zowel met mijn beeldende werk als met het schrijven, werk ik heel intuïtief.
Noor Mertens: Hoe experimenteer je bij het exposeren van je werk?
Sarah Grothus: Ik laat me leiden door de ruimte waarin ik het werk kan tonen. Zo heb ik ooit een zolderruimte gevonden die vol hing met spinnenwebben. Ik heb daar een installatie gemaakt waarbij het werk niet direct zichtbaar was. Meestal slaap ik in de ruimtes waar ik ga exposeren, zodat ik een goed gevoel van de ruimte krijg en er een relatie mee opbouw. Voor Prospects & Concepts creëer ik met mijn schilderijen zelf een ruimte. Het is heel geïsoleerd en het gaat precies over de thema’s die ik belangrijk vind. Het voelt voor mij als een ultieme vorm van datgene wat ik met mijn werk wil bereiken. Het is een geïsoleerde en tegelijkertijd beschermende plek. Het is een sculpturale installatie die bestaat uit twaalf schilderijen die met elkaar een ruimte vormen. De achterkanten van de doeken zijn de buitenwanden van de ruimte. De voorkanten zijn van binnen te zien en omgeven de kijker. De ruimte heeft de associatie van een mausoleum.
Fragment uit Prospects & Concepts 2016, een uitgave van het Mondriaan Fonds. Interview: Noor Mertens.
Sarah Grothus (1984, Duitsland) woont en werkt in Enschede.