Een fantasy-horrorverhaal over de geschiedenis van (seksueel) geweld, zo omschrijft Sonia Kasovsky (1989) haar theatrale installatie. Als bezoeker betreed je een theaterdecor zonder acteurs. De muren en pilaren vertellen het verhaal, die kermen en jammeren. Het decor is gebaseerd op het schilderij Het verhaal van Lucretia (1500) van de Italiaanse renaissanceschilder Botticelli. Het schilderij beeldt de legende af van Lucretia, een edelvrouw die werd verkracht door de zoon van de laatste keizer van Rome. Deze verkrachting en haar daaropvolgende zelfmoord veroorzaakten een opstand die de Romeinse monarchie omverwierp en leidde tot de overgang van de Romeinse regering van koninkrijk naar republiek.
Act One – The City is de eerste akte in The Ordeal of Justice, een langlopend project waarin Kasovsky de relatie onderzoekt tussen verkrachting, landeigendom en bestuursvormen.
“Zoals het verhaal van Lucretia laat zien is er een lange traditie waarin verkrachting geassocieerd wordt met stad- of staatsvorming”, zegt Kasovsky. “Mijn hypothese is dat deze verbondenheid tot op de dag van vandaag bestaat.”
In de verschillende aktes werkt Kasovsky die hypothese steeds in een andere vorm uit, met horror en theater als verbindende elementen.
“Via horror kan ik de gruwel laten zien van dingen die we voor lief zijn gaan nemen, zoals gender gerelateerd geweld.”
Het theatrale van Kazovsky’s werk zit niet alleen in de vormelementen die ze toepast, zoals aktes en decors. Voor haar is het ook een vorm die haar in staat stelt om verschillende mensen met wie ze samenwerkt een podium te geven, zoals decorontwerpers, muzikanten en grafisch ontwerpers.
Tekst: Sara van Binsbergen