Noor Mertens: In sommige werken lijk je op een collageachtige wijze te werken. Hoe zie jij dat?
Theun Govers: Ik heb soms het idee dat mijn schilderijen iets ‘erbij’ nodig hebben. Soms zaag ik onderdelen uit schilderijen die ik weer terugplaats in een ander schilderij. Ik gebruik dan een reststukje, een hoekje uit een ander schilderij, puur om te kijken of het iets gaat worden. Ik test vaak wat uit, zeker als ik niet tevreden ben met een schilderij. Soms verklein ik het. Ik denk dat een schilderij nooit helemaal af is. Het is pas af als het niet meer lukt om het te verbeteren. Wanneer ik het bijvoorbeeld terugkrijg van een tentoonstelling ga ik er bijna altijd weer iets mee doen.
Noor Mertens: Je geeft aan dat je meer in series bent gaan schilderen. Waarom?
Teun Govers: Soms werken combinaties heel goed. Een serie geeft je houvast voor wat je gaat doen. Dat betekent niet dat de afzonderlijke werken binnen een serie dezelfde inhoud of maat hebben, maar je bepaalt wel iets van tevoren. Wanneer dat is bepaald, kan je doorwerken. Dat hoeft niet eens te betekenen dat ik van tevoren weet of het een drie- of vijfluik gaat worden en wat de exacte onderdelen zullen zijn. Ik weet vaak ook niet precies hoe ik het vorm ga geven, maar wel dat het een gemene deler heeft.
Fragment uit Prospects & Concepts 2016, een uitgave van het Mondriaan Fonds. Interview: Noor Mertens.
Theun Govers (1976, Eindhoven) woont en werkt in Den Haag.