Thijs Jansen (1986, Groningen) woont en werkt in Groningen
De Laatste kamer, 2013, olieverf en acryl op paneel, 40 x 30,5 cm
Winkelinterieurs, een bushokje, een vijver bij schemering, of een zolderkamer: het lijken ogenschijnlijk onopvallende taferelen. Toch weet Thijs Jansen door zijn precieze schilderstijl, zijn kleurgebruik en de ordening van objecten op het beeldvlak een sfeer van vervreemding op te roepen. Elk schilderij gedraagt zich als een juweeltje dat vereist dat wij als toeschouwer inzoomen op de vele details als waren het miniaturen. In die intimiteit ligt de kracht van zijn schilderijen. Ondanks alle details, altijd krijg je als toeschouwer het gevoel dat er in de figuratieve setting iets ontbreekt, waardoor wij als toeschouwer het verhaal zelf moeten ontraadselen. Malheur en kwinkslag houden ons oog eveneens gevangen. In het kleine schilderij De meisjes van Hans gunt de kunstenaar ons een glimp achter twee houten gele louvredeurtjes die op een kier staan; de verticale streep is te herleiden tot een ouderwetse videotape. In combinatie met de titel ontvouwt zich plotsklaps een suggestief beeld van de vrijetijdsbesteding van ene Hans. Ook De laatste kamerdoet een beroep op de fantasie van de kijker. In een surrealistische, theatrale setting trekt de rondborstige messenvrouw als eerste onze aandacht. De vele schaduwen en de handen achter het scherm suggereren suspense – of is het een kolderieke verdwijntruc?