Prospects 2022

Thom van Rijckevorsel

Hoe krijg je grip op een wereld waarin fysieke en digitale realiteit, materie en beeld, feit en fictie steeds meer in elkaar overlopen? Kun je nog grip hebben op zo’n realiteit? Wat
betekent grip hebben eigenlijk? Met deze vragen in het achterhoofd maakt Thom van Rijckevorsel (1977) tekeningen, video’s, sculpturen en installaties. Met name in zijn video-installaties herken je zijn fascinatie voor handleidingen en tutorials: hij combineert materialen als hout, verf, papier, beton, en siliconen met video’s die een eenvoudige handeling laten zien zoals kneden, trekken, duwen, wrijven en uitsmeren.
Voordat Van Rijckevorsel in 2019 afstudeerde aan de Gerrit Rietveld Academie werkte hij ruim tien jaar als art director in de reclame. Veel van die ervaring gebruikt hij als
inspiratiebron in zijn praktijk als kunstenaar. Het schaven aan een beeld, het zoeken naar controle, het framen van een verhaal en het omgaan met kaders en regels zijn nu het onderwerp van zijn praktijk.
Bij Prospects laat hij een installatie zien die bestaat uit een video die wordt omgeven door een verzameling houten platen en latten met sporen van potloodlijnen en zaagsneden. In de video suggereren een stuk papier, een latje, een lijmklem en twee getekende stippen op de muur een cartoonachtig personage. Het geheel heeft een schetsmatige, geïmproviseerde uitstraling.

 

“Mijn werken zijn beelden die op weg zijn om beeld te worden”, zegt Van Rijckevorsel. “Ze houden de opties een tijdje open, op zoek naar mogelijkheden om iets te worden of om te ontsnappen aan een beklemmende vorm.”

Tekst: Sara van Binsbergen