In zijn werk analyseert Timmy van Zoelen de taal van de commercie en probeert te achterhalen welke ideologieën daaraan ten grondslag liggen. Zijn theoretische onderzoeken leiden tot video’s en objecten waarbij hij experimenteert met verschillende materialen en technieken. Tijdens zijn onderzoek naar commercie, consumptie en de ecologie van het toe-eigenen raakte Van Zoelen geïnteresseerd in de historie van branding. Deze term die wij nu associëren met beeldmerken en logo’s, vindt zijn oorsprong bij het brandmerken van vee en het aanbrengen van initialen op criminelen en slaven. In de serie ‘Een Panoplie van Grimoires’ legt hij de relatie tussen branding en zogenaamde sigils, magische symbolen waarin vorm wordt gegeven aan wensen en gedachten. Sigils zijn opgebouwd uit verschillende lettertekens en kunnen gezien worden als voorloper van hedendaagse logo’s. Het onderzoek wakkerde zijn interesse voor het occulte aan waarbij hij het occultisme is gaan zien als een proces van onttovering als tegenhanger van betovering, “alleen interessant als de limiet van het denken”.
Ook raakte Van Zoelen geïnteresseerd in de wastafels waarop de Romeinen hun notities maakten. Zo kwam hij op het spoor van het bedrijf Artel waar veel kunstenaars de frames voor hun schilderijen bestellen. Deze frames vormen de basis van de serie ‘Een Panoplie van Grimoires’. Met de tussenlatten – die normaal gebruikt worden om een verstevigend kruis in het frame te plaatsen – construeerde Van Zoelen een lijnenspel dat direct refereert aan een door hem ontworpen sigil die een persoonlijk bericht in zich draagt. Daartussen kneedde en goot hij was die hij zelf kleurde met verschillende pigmenten. Er zijn tientallen pigmenten in de was verborgen. (MB)
Timmy van Zoelen (1982)
woont/werkt op diverse plekken
opleiding: KABK; Piet Zwart Instituut; De Ateliers