Wetenschappers hebben de neiging de wereld te abstraheren terwijl kunstenaars hem vanuit een eigen perspectief interpreteren. Waèl el Allouche (1990) beweegt zich daar graag tussenin. Dat doet hij door ongrijpbare fenomenen, zoals licht, te materialiseren tot een tastbaar object. Daarmee creëert hij alternatieve manieren van waarnemen waarin kennis en gevoel samenkomen. Voor El Allouche vormen zijn afkomst en islamitische opvoeding een belangrijk uitgangspunt. Dat geldt ook voor het project Ways of Knowing: Materialising the Gaze. Daarin probeert hij verder te kijken dan het menselijk perspectief en zoekt hij naar manieren om beelden op een andere wijze te ervaren, mede vanuit het verbod op afbeelden in de islamitische cultuur. Met behulp van een instrument meet hij alle kleuren van het spectrum die op een bepaalde plek aanwezig zijn en vertaalt die naar een fysiek model. Dat wordt bewaard in een soort wereldbol waarop de plek is weergeven waar de meting is verricht. Door zijn perspectief te laten zien benadrukt de kunstenaar de subjectiviteit van onderzoek. Maar Ways of Knowing… is meer dan alleen een subjectieve meting. Het is ook een ode aan Ibn Haytham (965 – 1040), een Arabische astronoom en wiskundige die bekend staat als de uitvinder van een klassiek natuurkundig experiment dat aan de wieg staat van de camera obscura en de uitvinding van het perspectief. Daarmee wil El Allouche ook vanuit een intercultureel perspectief herontdekken waar kennis over afbeelden vandaan komt. De begeleidende animatie toont dagboekachtige notities van deze herontdekkingsreis.
Tekst: Esther Darley