Dordrechts Museum verwerft grootste portretschilderij van Samuel van Hoogstraten
Dordrechts Museum Samuel van HoogstratenHet Dordrechts Museum heeft met steun van het Mondriaan Fonds het schilderij Portret van Sir Norton Knatchbull van Samuel van Hoogstraten verworven. Het schilderij is het grootste portret van Samuel van Hoogstraten (1627-1678). De schilder wordt gezien als één van de meest belangrijke leerlingen van Rembrandt en streefde een Europese carrière na in Wenen, Rome, Regensburg en Londen.
De geportretteerde, Engels politicus en geleerde Sir Norton Knatchbull (1602-1685), was de belangrijkste opdrachtgever van Van Hoogstraten. Hij koos ervoor om zichzelf op de meest exclusieve en dure manier te laten schilderen; levensgroot, staand en van top tot teen.
Eelco van der Lingen, directeur Mondriaan Fonds over de aankoop:
‘Het schilderij is van grote artistiek-inhoudelijke waarde en een goed voorbeeld van de internationale loopbaan van Van Hoogstraten. Het portret wordt beschouwd als een van de beste stukken uit zijn oeuvre en een soortgelijk levensgroot werk is nog niet opgenomen in de Collectie Nederland.’
Het Portret van Sir Norton Knatchbull is van belang in relatie tot Rembrandt en de portretten van Marten en Oopjen. Het benadrukt de exclusiviteit en laat zien hoe dit portrettype in het buitenland meer gangbaar was.
Na aankoop is het schilderij gerestaureerd; het vernis was sterk vergeeld en vuil. De vernisafname bracht de details in kleding en gezicht en de pastelkleuren weer tevoorschijn. Het portret is nu te zien in de Rembrandtzaal van het Dordrechts Museum.
Peter Schoon, directeur Dordrechts Museum, zegt over het portret:
‘Alleen al door het grote formaat een eyecatcher in de Rembrandtzaal’. Hij benadrukt: ‘Er was nog geen 17de-eeuws ten voeten uit portret in de collectie aanwezig. Ik hoop dan ook dat het levensgrote portret het publiek zal aanspreken en welkom zal heten. (…) Een nieuw icoon voor het museum.’
De aankoop van het portret van Sir Norton Knatchbull door Samuel van Hoogstraten is mogelijk gemaakt met steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds en de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum.