Gezamenlijke aankoop ‘Guess Who’s Coming to Dinner Too?’
Centraal Museum, Frans Hals Museum, Stedelijk Museum Amsterdam en Van Abbemuseum Patricia KaersenhoutHet Centraal Museum, Frans Hals Museum, Stedelijk Museum Amsterdam en Van Abbemuseum zijn een samenwerking aangegaan: samen hebben zij het werk ‘Guess Who’s Coming to Dinner Too?’ (2017-2019/20/21) van Patricia Kaersenhout aangekocht. De installatie, bestaande uit 4 grote tafels elk in de vorm van een driehoek, heeft plaats voor 60 onderbelichte, zwarte heldinnen van verzet. Met hun verhalen – van koningin Nefertiti tot activist Shirley Colleen Smith – wil Kaersenhout een completer en eerlijker beeld van de wereldgeschiedenis schetsen. In haar werk komen beeldend vermogen en cultureel activisme samen.
Met Guess Who’s Coming to Dinner Too? voegt kunstenaar Patricia Kaersenhout een nieuw perspectief toe aan het iconische werk The Dinner Party (1974-1979) van Judy Chicago. Dit werk wordt gezien als een van de belangrijkste feministische werken en biedt 39 markante historische vrouwen een plek aan tafel. Kaersenhout bouwt voort op dit concept en selecteert 60 zwarte vrouwen en vrouwen van kleur, die in de geschiedschrijving vaak zijn genegeerd, over het hoofd gezien en buitengesloten. Guess Who’s Coming to Dinner Too? werd voor het eerst getoond bij cultureel centrum WOW en later voltooid in opdracht van de Appel. De installatie bestaat uit 4 delen waarvan elk museum een deel opneemt in zijn collectie. De 4 deelversies kunnen zelfstandig worden tentoongesteld of tot een grotere tafel in elkaar worden geschoven.
De vrouwen komen van over de hele wereld, van Mexico tot Angola, uit verschillende tijdperken: van 1370 voor Christus tot nu. Zij hebben gemeen dat hun verhalen geen deel uitmaken van de ‘officiële’ geschiedenis, maar veelal overgedragen zijn via legendes, mythologieën, en mondelinge overlevering. Het zijn verhalen die van kracht, moed, verzet, leiderschap, liefde, schoonheid en zorgzaamheid getuigen. De verhalen zoomen in op vrouwen die parallel aan machtsstructuren opereren, vaak gedwongen in de marge. De vrouwen worden aan tafel gesymboliseerd door glaswerk en geborduurd tafellinnen. Samen met lokale gemeenschappen van de 4 musea worden de namen op het tafellinnen geborduurd. Zo borduren de deelnemers samen aan een versie van de installatie. Gemeenschapsgevoel, empowerment en het gesprek over ongeziene vrouwen is voor Kaersenhout een belangrijk onderdeel in dit co-creatieproces. De tientallen handgeblazen glazen kommen, schalen en bokalen, geproduceerd door Vrij Glas Zaandam, staan voor uitwisseling en saamhorigheid.
De aankoop is met steun van de Vereniging Rembrandt en het Mondriaan Fonds mogelijk gemaakt.