In het door het Van Gogh Museum verworven neo-impressionistisch schilderij Ponton de la Félicité bij Asnières (Opus nr. 143) verbeeldde Paul Signac (1863-1935) de oevers van de Seine bij Asnières in de voor die tijd revolutionaire pointillistische techniek waarvan Georges Seurat de grondlegger was.
Om beter inzicht te geven in de ontwikkeling van Van Gogh toont het Van Gogh Museum behalve Van Goghs eigen werk, ook werken van invloedrijke tijdgenoten, evenals voorgangers en navolgers. Met de aankoop van Ponton de la Félicité’ bij Asnières (Opus nr. 143), kan het museum nu het verhaal over het belang van Signac vertellen.
Het Mondriaan Fonds heeft bijgedragen aan dit schilderij omdat het een cruciale aanwinst vormt voor het museum en de Collectie Nederland. Het is een van de beste voorbeelden van Signacs experimenten met de nieuwe neo-impressionistische techniek. Het werk vertelt vele verhalen: over de nieuwe schildertechniek; over de artistiek invloed die Signac had op Van Gogh, zeker in de periode 1886 waarin het werk is gemaakt; over de relatie stad – platteland en over de vrijetijdsbesteding van de stadbewoners en de industrialisatie.
Bijdrage Mondriaan Fonds: €180.000.