Zeldzaam werk Hannah Höch voor Stedelijk Museum Amsterdam
Stedelijk Museum Amsterdam Hannah HöchHet Stedelijk Museum Amsterdam verwerft een zeldzame collage van Hannah Höch: Aus der Sammlung: Aus einem ethnografischen Museum no. IX (ca. 1929). Höch behoort als uitvinder van de fotomontage en vanwege haar scherpzinnige blik op maatschappelijke ontwikkelingen tot de avant-garde van de vroege 20ste eeuw. Het aangekochte werk combineert humor en experiment met een kritische houding.
Hannah Höch (1889-1978) was een Duitse kunstenaar en nauw verbonden aan de Dada-beweging. Ze staat vooral bekend om haar revolutionaire werk in fotomontages. Höch knipte foto’s uit geïllustreerde tijdschriften en modebladen en combineerde deze tot surrealistische composities. Met humor daagt ze traditionele opvattingen over gender en identiteit uit. Vaak reageert haar werk op politieke en sociale kwesties van haar tijd, zoals de positie van vrouwen in de samenleving en de opkomst van het Nazisme. De rebelse en kritische geest van het interbellum is duidelijk terug te zien in Höchs gedurfde composities van alledaagse beelden uit de massamedia. Door haar radicale experimenten leverde ze een belangrijke bijdrage aan de artistieke beeldtaal van de avant-garde.
Eelco van der Lingen, directeur Mondriaan Fonds:
“Aus einem ethnografischen Museum is een van de meest uitgesproken en radicale series binnen het oeuvre van Hannah Höch. Als pionier in de montagetechniek gebruikte Höch collages om sociaalkritische boodschappen over te brengen, die zowel vanuit kunsthistorisch als hedendaags perspectief relevant zijn. Bovendien is er binnen de Collectie Nederland relatief weinig verzameld op het gebied van Dada, met name van vrouwelijke kunstenaars. De aankoop is daarmee een belangrijke aanwinst voor de Nederlandse kunstcollectie en het Nederlands publiek.”
Over het werk
In Aus der Sammlung: Aus einem ethnografischen Museum no. IX, een fotomontage uit een serie van 17 werken, combineerde Hannah Höch beelden van de toenmalige Berlijnse politiechef Karl Zörgiebel met een Egyptische torso en vrouwenbenen. Het werk is ontstaan als reactie op de bloedige onderdrukking van de traditionele arbeidersoptochten in Berlijn in 1929. Zörgiebel verbood de optochten en gaf het bevel in de menigte te schieten, wat leidde tot 30 doden en tientallen gewonden. Als protest maakte Höch een collage, waarin ze speelt met gender-rollen en onze blik op ‘mannelijkheid’ en ‘vrouwelijkheid’.
Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum Amsterdam:
“Het is zeer ongebruikelijk dat een werk uit deze serie op de markt verschijnt en nu in bezit komt van een Nederlands museum. Andere collages uit deze reeks bevinden zich in internationale musea als het MoMA en Centre Pompidou. We zijn de Vereniging Rembrandt en het Mondriaan Fonds enorm dankbaar dat een kunstenaar van dit formaat aan de collectie wordt toegevoegd. Dankzij hun ondersteuning kan het Stedelijk meer werk van vrouwelijke kunstenaars uit de vorige eeuw tonen.”
Vanaf 18 mei is de collage te zien in de nieuwe tentoonstelling MODERN in het Stedelijk Museum Amsterdam.