Het Mondriaan Fonds heeft een constant roulerende poule aan experts met een diverse achtergrond en specialismes. Bekijk hier de biografieën van de adviseurs.
Adriënne van der Werf
Adriënne van der Werf (1991, Vlissingen) is curator, kunsthistoricus en cultuurwerker. Ze is actief in Nederland en België. Ze behaalde een bachelor in marketingcommunicatie (AMFI, Amsterdam) en een bachelor en master in kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent, gevolgd door een postgraduaat Curatorial Studies aan KASK Gent (2022). Sinds 2018 ontwikkelt ze onderzoeksgedreven, site-sensitieve projecten die autonome tentoonstellingsruimtes bevragen, vaak in de (semi-)publieke ruimte en met tijdsgebonden media. Ze was assistent-curator en curator bij Vleeshal (2022–2024) en is sinds 2024 artistiek coördinator van Nesse, een organisatie voor de productie, ontwikkeling en presentatie van hedendaagse kunst en ontwerp in Terneuzen. Tevens is ze medeoprichter en co-curator van Publiek Park, een nomadisch kunstproject in stadsparken en tuinen in België.
Alessandra Laitempergher
Alessandra Laitempergher is kunsthistorica en erfgoedspecialist gevestigd in Amsterdam. Voorheen was ze voor lange tijd hoofd Presentatie & Educatie en conservator moderne beeldhouwkunst bij Museum Beelden aan Zee. Tegenwoordig werkt ze als onafhankelijke curator en creatief producent, waarbij ze zich richt op het onderzoeken van de integratie van kunst in de samenleving. Haar expertise omvat diverse terreinen, waaronder ruimtelijke kunst en film, met een specifieke focus op publieksbereik. Alessandra onderzoekt momenteel de rol van kunst in individuele gezondheid en welzijn, in samenwerking met OLVG, UVA en het Amsterdam Museum. Ze verkent ook vrouwelijke perspectieven op het lichaam en de relatie van de mens met de natuur. Alessandra deelt haar expertise met opkomende kunstenaars en geeft workshops over portfolio’s en artists’ statements, onder andere aan de HKU.
Anna Tiedink
Anna Tiedink is interimmanager en zelfstandig adviseur op het gebied van publieksstrategie en positioneringsprojecten. Ze woont in Amsterdam, maar heeft haar expertise vooral ingezet bij musea in de provincie. Als hoofd Educatie, Publiek & Presentatie heeft ze bij diverse musea gewerkt. Haar kracht is haar integrale blik, waarbij ze de samenhang ziet van alle aspecten van een museum.
Anne Elisabeth Witsenburg
Anne Witsenburg (Baarn, 1972) woont en werkt sinds 2012 op Aruba. Met een achtergrond in bouwkunde (architectuur, bouwmanagement, vastgoedbeheer) en bestuurskunde (verandermanagement) heeft zij altijd gewerkt op het snijvlak van mensen, techniek en financiën, met een grote voorliefde voor cultureel erfgoed, innovatie en duurzaamheid. Als directeur van Stichting Monumentenfonds Aruba heeft Anne de organisatie opgebouwd tot een dynamisch netwerk dat het behoud van cultureel erfgoed voor toekomstige generaties waarborgt. Sinds de oprichting in 2014 is zij ook voorzitter van het Dutch Caribbean Heritage Platform, dat stichtingen op de Caribische eilanden en in Europees Nederland verbindt door pragmatische samenwerking en respect voor onderlinge verschillen.
Arjen Boerstra
Arjen Boerstra woont in Den Horn en werkt als zelfstandig beeldend kunstenaar in zijn werkplaats/studio aan de rand van de stad Groningen. Zijn werk varieert van permanente projecten in de openbare ruimte tot tijdelijke performatieve installaties, vaak in het decor van het landschap maar ook in allerlei kunstruimtes, galeries en musea. Naast het kunstenaarschap deelt hij zijn expertise als docent beeldhouwen, installatie en performance aan de academie voor beeldende kunst Minerva in Groningen.
Arnold Lubbers
Arnold Lubbers, geboren in Groningen, woont in Schiedam en werkt in het domein Sociale en Geesteswetenschappen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Hij promoveerde in 2014 op onderzoek naar immaterieel erfgoed (leescultuur) aan de Universiteit van Amsterdam. Bij NWO coördineert hij het het programma voor de SSS ABC eilanden en is projectleider voor inclusie en sociale veiligheid. Hij werkte aan financiering voor Europees onderzoek naar cultureel erfgoed en de creatieve industrie. Daarvoor werkte hij samen met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en nam zitting in de Nederlandse Onderzoeksraad Erfgoed. Hij is voorzitter van de Raad van Toezicht van Ellae, en van het bestuur van House of Knowledge, en algemeen lid van het bestuur van A Tale of a Tub en lid van de Raad van Advies van het Nederlands Letterenfonds.
Barbara Strating
Barbara Strating woont in Maastricht en werkt als conservator beeldende kunst bij de Universiteit Maastricht. De collectie van de Universiteit Maastricht bestaat voornamelijk uit kunstwerken van Limburgse kunstenaars met een landelijk profiel. Daarnaast is Barbara Strating lid van de Raad van Toezicht van het Bonnefanten museum. Eerder woonde ze lange tijd in Nijmegen en werkte daar o.a. als programmamaker. Sinds 2015 is Strating als filosoof en ervaringsdeskundige betrokken bij het toegankelijk maken van het Van Abbemuseum voor mensen met een zintuiglijke beperking, met als voorlopig hoogtepunt de collectiepresentatie Dwarsverbanden.
Bram Kuypers
Bram Kuypers beoefent een hybride kunstenaarschap gericht op het werken in context. Vanuit een onbezonnen houding is hij in staat onder zeer uiteenlopende omstandigheden positie in te nemen als kunstenaar. Zijn projecten vinden onder meer plaats in de openbare ruimte of in verhouding tot bedrijven en organisaties. Via performance, objecten en taal is Kuypers bedreven in het vinden van ruimte tussen de regels, waarbij hij belemmeringen veelal als bestaansvoorwaarden voor een goed werk beschouwt. Naast zijn eigen projecten werkt Kuypers als adviseur over kunst in de openbare ruimte voor de gemeenten Deventer en Zwolle, waarbij zijn expertise uitgaat naar de implementatie van street art, herplaatsing en domein- overschrijdende projecten.
Chantal Tjin
Chantal Tjin is zelfstandig programmamaker, adviseur en producent in de culturele sector. Ze heeft jarenlang als maker en eindredacteur gewerkt bij Multiculturele Televisie Nederland. Daar heeft ze een zeer uitgebreid en divers netwerk opgebouwd. Ze heeft als (uitvoerend) producent gewerkt met filmmakers als Ida Does en Cindy Kerseborn. Voor musea zoals het Rijksmuseum, Museum het Rembrandthuis en Museum Van Loon is ze programmamaker en sparringspartner en stelt ze de publieksactiviteiten rond tentoonstellingen inhoudelijk en conceptueel samen.
Charlotte Franzen
Charlotte Franzen woont in Nijmegen en werkt sinds 2020 als Hoofd Collectiebeheer en -documentatie in het Bonnefanten in Maastricht. Na het afronden van de opleiding Docent Muziek (2010) stond ze meerdere jaren voor de klas. In 2015 en 2016 behaalde ze de Bachelor en Master Kunstgeschiedenis, waarbij ze zich onder andere verdiepte in parallellen tussen muziek en beeldende kunst. Ze werkte in het B.C. Koekkoek-Haus in Kleve (Duitsland) en Kunst Museum Winterthur (Zwitserland). Haar interesses liggen onder meer bij het vergroten van toegankelijkheid van collecties en bij inclusief en duurzaam collectiebehoud. Daarnaast schrijft ze graag en publiceerde het boek ‘Swissness’.
Claudio Ritfeld
Claudio Ritfeld (Amsterdam) is sinds 2010 creatief ondernemer en ontwikkelde zijn professionele carrière als autodidactisch allround kunstenaar binnen een breed spectrum: van popmuziek tot hedendaagse performancekunst en van regie tot curatorschap. Momenteel werkt Ritfeld als zelfstandig programmeur en curator bij onder meer CBK Zuidoost en W139. In 2022 studeerde Ritfeld af aan DAS Theater, een masteropleiding voor op onderzoek gebaseerde artistieke praktijken. Zijn artistieke opleiding begon in 2005 bij theatergezelschap 020, onder begeleiding van choreograaf Maxi Hill. In 2020 debuteerde Ritfeld als curator beeldende kunst met de groepstentoonstelling Pop-Up Mosque en in 2023 werd zijn tentoonstelling Knights in Shining Armour (reappropriating the appropriated) benoemd tot beste tentoonstelling door Het Parool.
Dani Ploeger
Biografie volgt zo spoedig mogelijk.
Daniella Britt
Daniella Britt is science communication coordinator voor het NWO project Island(er)s at the Helm. Daarnaast is ze zelfstandig bezig met projecten en samenwerkingen rondom de koloniale geschiedenis van de ABCSSS eilanden. Ze is geboren en getogen op Aruba waar ze werkte bij het nationaal archief, de nationale bibliotheek en voor diverse projecten die zich richten op erfgoed en sociale vraagstukken.
Daniëlle Lokin
Na haar studie Kunstgeschiedenis in Leiden begon Daniëlle Lokin haar loopbaan in 1982 als docent aan de Academie voor Industriële Vormgeving (nu Design Academy) en directeur van het Schoenenmuseum. Daarna was ze voor langere tijd directeur van de gemeentemusea in Delft: Het Prinsenhof, Nusantara en Lambert van Meerten. Daniëlle is sinds 2012 zelfstandig werkzaam als manager, curator en adviseur Beeldende Kunst en Rrfgoed. Zij is o.a. ingehuurd als manager Collectiebeheer bij het Stedelijk Museum in Amsterdam, kwartiermaker Stad(s)huis Bolsward, projectleider SLEM, directeur Speelgoedmuseum Kinderwereld en adviseur van de Kunstraad Groningen. Daarnaast is zij bestuurslid van Land Art Delft en lid van de Raad van Toezicht van Kranenburgh in Bergen.
Dave Damen
Dave woont in Vleuten en wordt gedreven door verbinden, vernieuwen en verrassen. Met een achtergrond in Culturele & Maatschappelijke Vorming aan de Haagse Hogeschool en een specialisatie in Leiderschap in Cultuur (LinC) aan de Universiteit Utrecht, brengt Dave een schat aan kennis en ervaring in de culturele en educatieve sector. Als lid van diverse adviescommissies binnen de culturele regelingen van de gemeente Utrecht, voorzitter van de Adviescommissie Cultuurversterking in Zeeland en adviseur op het gebied van internationale erfgoed samenwerking, heeft hij een brede expertise opgebouwd. Daarnaast is Dave actief geweest als trainer bij de DEN Academie, waar innovatie in digitale transformatie centraal staat.
Dave Vanderheijden
Dave Vanderheijden (1980), woont sinds 1995 in Delft en ontdekte al op jonge leeftijd zijn passie voor hiphop. Geïnspireerd door de toen nog onderbelichte subcultuur, richtte hij in 1999 de website hiphopinjesmoel.com op. Deze website groeide uit tot een online hiphop platform dat niet meer weg te denken is uit de Nederlandse hiphopcultuur. Om deze missie verder te ondersteunen, richtte hij Stichting HIJS op, met Rotterdam als thuisbasis. Naast het beheer van het online platform omvat het werk van Stichting HIJS ook het street art productiehuis Rewriters010. Bovendien was Dave medeoprichter van het internationale street art festival ALL CAPS, waar hij tot 2024 de rol van directeur vervulde. Sinds 2025 is hij commissielid bij de monitorcommissie BIS.
Dieke Venema
Dieke Venema is werkzaam als beeldend kunstenaar. Ze woont en werkt in Valkenswaard. Haar praktijk bestaat uit sculpturen, tekeningen en installaties van onder andere papier, brons, beton, keramiek en aluminium. Materialiteit speelt in haar werk altijd een grote rol. Dieke werkte onder andere bij het Europees Keramisch Werkcentrum, De Fabriek Eindhoven, Make Eindhoven en De Ateliers in Amsterdam. Daarnaast maakt ze deel uit van het artistieke team van De Fabriek in Eindhoven.
Dorothé Orczyk
Dorothé Orczyk werkt als curator in hedendaagse kunst en is promovenda aan de UvA. Momenteel werkt zij aan het curatoriale en promotieonderzoeksproject ‘Performance Art as Female Resistance‘. In dit project onderzoekt Orczyk hoe performancekunst werd en wordt gebruikt als een vorm van (politiek) verzet door Poolse vrouwelijke kunstenaars die hun praktijk begonnen tijdens de Poolse Volksrepubliek (1952-1989) en deze voortzetten na de val van de muur. Orczyk werkte eerder onder andere als gallery director bij Ellen de Bruijne PROJECTS en was medeoprichter en curator van de tentoonstellingsruimte ROZENSTRAAT – a rose is a rose is a rose in Amsterdam. Haar interesse als curator gaat uit naar performancekunst met een focus op sociaal geëngageerde en feministische kunstpraktijken.
Ellen de Haan
Ellen de Haan is co-directeur en founder van kunstinitiatief Het Resort en grafisch ontwerper. Vanuit een voorliefde voor printed matter is ze mede-organisator van SPREAD zinefest. Eerder heeft ze projecten opgezet voor startende kunstenaars als het post-academisch mentortraject about:blank en verkoopplatform De Salon. Ze woont en werkt in Groningen.
Ellen ter Hofstede
Ellen ter Hofstede is Hoofd Publiek bij het Drents Museum in Assen en in die rol eindverantwoordelijk voor alle issues die te maken hebben met de hele publieksreis, samen met haar teams Marketing, Communicatie & Events, Publieksservice, Museumshop en de vrijwilligers. Zij vertegenwoordigt het publiek op strategisch en beleidsmatig niveau in het Managementteam. Ze is vice-voorzitter van stichting Platform Drentse Musea, die meer dan 50 musea adviseert, verbindt en ondersteunt bij het in stand houden en ontsluiten van het Drentse culturele erfgoed. Daarnaast is ze bestuurslid van stichting Van Gogh Europe waarin 23 locaties en musea in Nederland, België, Frankrijk en Engeland zich verenigd hebben voor het behoud en de collectieve promotie van Van Goghs erfgoed.
Esther Polak
Esther Polak woont en werkt afwisselend in Amsterdam en de IJssel-uiterwaarden boven Zutphen. Zij vormt met Ivar van Bekkum het kunstenaarsduo PolakVanBekkum. Hun werk richt zich op landschap en mobiliteit. Geworteld in de geschiedenis van de Nederlandse realistische landschapsweergave, omarmen zij nieuwe technologieën om persoonlijke ervaringen van ruimtes in de stad en op het platteland uit te drukken. Hun experimentele films zijn vertoond op festivals als IDFA, IFFR, NFF, Visions du Réel en Berlinale. Esther’s specialisaties als adviseur zijn de thema’s landschap en mobiliteit, het landelijk gebied, audiovisuele werken zoals film, video of geluidskunst en digitale media. Esther Polak is thuis in de omgeving Amsterdam en IJssel-vallei.
Gabriel Lester
Gabriel Lester is uitvinder en kunstenaar geboren en woonachtig in Amsterdam. Lester’s praktijk bestaat uit filmregie, schrijven, vormgeven, muziek maken en doceren (Sandberg, Rietveld, Design Academy). Lester heeft in verschillende besturen gezeten, waaronder dat van The One Minutes en de rvt van Kunstinstituut Melly. Tegenwoordig is Lester voorzitter van het Fonds Kwadraat. Lester nam deel aan vele biennale en internationale tentoonstelling, waaronder Documenta en biennales in Venetië, Sydney, Sao Paulo, Moskou en Beijing. Lester specialisaties zijn publiek spreken en contacten en verbanden leggen.
Hans Berende
Hans Berende is vrijgevestigd archivaris. Hij woont in de Achterhoek (Doetinchem) en werkt in heel Nederland. Het beschikbaar stellen en het beheren van archieven staat centraal in zijn werkzaamheden. Dat doet hij de ene keer als docent, dan als manager (project/programma/interim), een andere keer als adviseur en dan weer expliciet als archivaris. Het zorgt voor een keur aan opdrachtgevers, zoals: Twentse Kracht/ IT-Platform Twente, Regionaal Archief Zuid-Utrecht, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Het Utrechts Archief, Nationaal Archief, Gemeente Lelystad, GGD Hart voor Brabant, Hogeschool van Amsterdam, Reinwardt Academie, Erasmushogeschool Brussel.
Hans Wilschut
Hans Wilschut woont en werkt afwisselend in Rotterdam en Napels. Hij heeft een autonome praktijk in fotografie en film, waarin urbane landschappen vaak de basis vormen voor zijn beeldende werk. Zijn oeuvre omvat onder meer groot formaat fotowerken, films en publicaties. Naast zijn artistieke praktijk was hij mede-oprichter van de MK Award en bekleedde hij rollen als docent aan het Piet Zwart Instituut en lid van de beroepsveldcommissie van de Academie voor Beeldcreatie. Zijn werk is getoond in gerenommeerde musea, waaronder het Fries Museum in Leeuwarden, het Centraal Museum in Utrecht, Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, Platforme 10 in Lausanne, Museum MAAT in Lissabon en Museum MAXXI in Rome.
Helena Julian
Helena Julian werkt als onafhankelijk schrijver en curator vanuit Amsterdam. Haar achtergrond in kunstgeschiedenis en kritische theorie informeert de projecten die ze ontwikkelt met kunstenaars en schrijvers. Een toewijding aan kunstenaars die performativiteit en sociale context met elkaar verbinden staat centraal in haar werk. Ze ontwikkelde tentoonstellingen en evenementen met een focus op performance, geluidskunst, site-responsive installaties en in samenwerking met startende kunstenaars. Ze schrijft voor kunst- en cultuurmagazines waaronder Metropolis M, Mister Motley, Frieze en is bijdragend redacteur voor muziekcultuurmagazine zweikommasieben. Als schrijver heeft ze bijzondere interesse in hoe individuele hedendaagse kunstenaars bijdragen of in contrast staan met bredere narratieven.
Henny Overbeek
Henny Overbeek is beeldend kunstenaar, curator, organisator en uitgever. Zijn beeldende werk bestaat uit grote balpentekeningen, collages, installaties en kunstenaarsboeken. Zijn doorlopende project ‘The Books Happen’ is een bijzonder project dat kunstenaars uit verschillende disciplines, generaties en achtergronden samenbrengt om unieke kunstenaarsboeken te ontwikkelen. Het draait in dit project om de bevordering van samenwerking en gemeenschapszin binnen een door Overbeek gecrëeerd kunstenaarsnetwerk. Het resultaat is een groeiende collectie van tientallen unieke kunstenaarsboeken, elk met een eigen verhaal en persoonlijkheid. Overbeek woont en werkt in Utrecht.
Hristina Tasheva
Hristina Tasheva (1976, Bulgarije) is beeldend kunstenaar en uitgever gevestigd in Laag-Soeren (Nederland). Ze studeerde fotografie aan de Gerrit Rietveld Academie en behaalde haar master in fotografie aan de AKV | St. Joost. Als Oost-Europese die in West-Europa woont, zijn migratie, identiteit en verbondenheid centrale thema’s in haar werk. Met behulp van fotografie, tekst en performance ontwikkelt Tasheva haar projecten meestal als kunstenaarsboek. In 2024 werd haar publicatie ‘Far Away From Home: The Voices, the Body and the Periphery’ bekroond met de Kraszna-Krausz Photography Book Award (Londen) en de Pick:24 Book Award (Athene). Tasheva’s werk wordt internationaal getoond en maakt deel uit van universiteits- en museumbibliotheken en collecties.
Iris Kensmil
Amsterdams beeldend kunstenaar Iris Kensmil richt zich op de eigen kracht van zwarte mensen vanuit een feministisch perspectief. In haar schilderijen, tekeningen en installaties verbeeldt zij belangrijke zwarte schrijvers, muzikanten en activisten, en biedt zij een eigen en onderbelicht perspectief op de geschiedenis van zwarte stemmen en ervaringen in het streven naar emancipatie en vooruitgang. De bijzondere wijze waarop zij deze thematiek verbeeld in een heldere confronterende stijl heeft haar status als belangrijk en vernieuwend kunstenaar gevestigd. Haar werk is een bewijs van de kracht van kunst om dominante verhalen uit te dagen en gemarginaliseerde perspectieven te verheffen. Kensmil vertegenwoordigde in 2019 Nederland op de Biënnale in Venetië en haar werk wordt getoond in vele musea in diverse landen.
Jantina Van der Broek
Jantina van der Broek uit Eelderwolde is directeur van het Speelgoedmuseum in Roden. Daarnaast is ze gastdocent bij de master ‘living heritage’ aan de Rijksuniversiteit Groningen en bestuurslid bij onder meer het cultuurfonds Groningen. Eerder was ze directeur van museum Havezate Mensinge. Ze was daarvoor jarenlang werkzaam als senior beleidsadviseur cultuur en projectleider van de cultuurnota bij onder meer de provincie Groningen en de gemeente Groningen.
Jason-Hendrik Hansma
Jason Hendrik Hansma is een Rotterdamse kunstenaar, curator, schrijver en kunst-ruimte directeur. Hansma’s werk onderzoekt taal (en het verlies van taal) als een rol in de politiek van visuele cultuur. Zijn tentoonstellingen, performances, lezingen en screenings waren te zien bij UNESCO, Maison van Doesburg, KADIST, Frac Nouvelle-Aquitaine MÉCA, Art Basel Hong Kong’s Satellite Program, Eye Filmmuseum, Ludwig Forum für Internationale Kunst, Contemporary Art Centre Vilnius, Centre Georges Pompidou, Parc Saint-Léger Centre d’art Contemporain, Centre International d’art et du paysage de l’île de Vassivière, Center For Contemporary Art Futura, Jan van Eyck en De Appel.
Jasper Hagenaar
Jasper Hagenaar woont en werkt in Hedikhuizen en is beeldend kunstenaar. Zijn schilderijen en tekeningen zijn opgenomen in collecties in binnen– en buitenland. Hij was resident aan de Rijksakademie en won in 2012 de koninklijke prijs voor de schilderkunst. Van 2014 tot 2020 was hij lid van de kunstcommissie van het K.F. Hein Fonds en momenteel maakt hij deel uit van de selectiecommissie van stichting Art Utrecht. Daarnaast was hij docent aan de HKU en Artez Zwolle.
Jean Bernard Koeman
Jean Bernard Koeman (1964) is beeldend kunstenaar, tentoonstellingsmaker en scenograaf. Hij maakt tekeningen, sculpturen en installaties. Als docent was hij vele jaren verbonden aan de Master of Art in Public Sphere in Zwitserland, het Sandberg Instituut en de Jan van Eyck Academie. Sinds 2014 is hij als supervisor werkzaam bij het PhDArts-programma van ACPA en als docent Curatorial Practice voor de Rietveld Academie. Koeman bouwde de laatste jaren installaties en architecturale presentaties in musea en kunstinstellingen in Europa en ver daarbuiten. De installaties vinden hun oorsprong in taal, conflicten, geschiedenis, architectuur en hebben menselijke eigenschappen.
Jenny Smets
Jenny Smets is kunsthistoricus gespecialiseerd in hedendaagse fotografie en is gevestigd in Amsterdam. Ze werkt als zelfstandig curator, docent en auteur voor verschillende opdrachtgevers waaronder Het Rijksmuseum Amsterdam, Fotomuseum Rotterdam, Fotodok in Utrecht, Stedelijk Museum Breda, De Groene Amsterdammer. In het verleden werkte zij als fotoredacteur voor onder meer Vrij Nederland en als docent voor de KABK in Den Haag.
Johannes Schwartz
Johannes Schwartz (München, 1970) is een kunstenaar die woont en werkt in Amsterdam en fotografie studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie. Samenwerkingen met andere kunstenaars, ontwerpers en instellingen zijn een essentieel onderdeel van zijn werk. Zowel het archief als het gevonden/anonieme beeld zijn een belangrijke bron voor hem bij het heroverwegen van beelden en het construeren van verbanden. Zijn werk is opgenomen in de collecties van het Stedelijk Museum Amsterdam, ABN AMRO Kunstcollectie, AkzoNobel Art Foundation, Fotomuseum Den Haag, Van Gogh Museum Amsterdam, Caldic Collectie, Van den Broek Foundation en Deutsche Ausgleichsbank. In 2011 was hij een van de deelnemers van “Opera Aperta”, de Nederlandse inzending voor de Biënnale van Venetië.
Johny van Eerden
Johny van Eerden is geboren op Aruba en werkt als medewerker Digitale Toegankelijkheid bij het Nationaal Archief van Aruba. Hij verrijkt digitaal erfgoed met tekstlagen, metadata en koppelingen met andere collecties. Binnen Coleccion Aruba, een platform dat culturele collecties van diverse partnerinstellingen samenbrengt, ondersteunt hij regelmatig partnerorganisaties bij hun digitale initiatieven. Daarnaast heeft hij bijgedragen aan diverse projecten, waaronder onderzoek naar tot slaaf gemaakten op Aruba in samenwerking met onder andere de University of Aruba. Met een achtergrond in Kunstmatige Intelligentie en Algemene Cultuurwetenschappen combineert hij technologie en erfgoed om nieuwe verhalen te ontsluiten en onderbelichte perspectieven zichtbaar te maken.
Jonathan van Doornum
Jonathan van Doornum is beeldend kunstenaar en is nationaal en internationaal werkzaam vanuit Zwolle. Zijn praktijk is gericht op beeldhouwkunst en installaties. Hij heeft deelgenomen aan verschillende artist-in-residence programma’s in Europa. Daarnaast is hij verbonden aan ArtEZ University of the Arts als docent, adviseur beeldende kunst in de openbare ruimte Gemeente Zwolle en ad hoc curator.
Josine Siderius
Josine Sibum Siderius werkt in Hengelo als Hoofd Publiek en Presentaties van het Oyfo Techniekmuseum & Kunstpodium. Daarnaast is ze voorzitter van de adviescommissie BKV in Hengelo, en is ze lid van de Raad van Toezicht van Sickhouse, een nieuw kunstplatform in Enschede dat zich bezighoudt met de impact van spel- en gamecultuur op de samenleving. Eerder was ze directeur van kunstenaarsresidencies Hotel Maria Kapel (Hoorn) en Kunsthuis SYB (Beetsterzwaag) en was ze o.a. werkzaam bij CBK Rotterdam en Kunstinstituut Melly. Ze studeerde aan Academie Minerva en aan de RuG in Groningen.
Katja Mater
Katja Mater is beeldend kunstenaar, filmmaker, editor, organisator, onderzoeker en docent met een praktijk die zich richt op de parameters van fotografie en film als niet-transparante media. Naast een solopraktijk als beeldend kunstenaar is Katja betrokken bij verschillende samenwerkingsprojecten, als redacteur van Girls Like Us Magazine sinds 2014 en als een van de oprichters van Mothers & Daughters, een Lesbian* en Trans* Bar.
Kevin Osepa
Kevin Osepa (Curaçao, 1994) woont en werkt in Amsterdam. Hij is gefascineerd door thema’s als Afro-spiritualiteit, seksualiteit, mannelijkheid en dekolonisatie. Door middel van verhalen met de focus op de voormalige Nederlandse Antillen en het Caribisch gebied onderzoekt Osepa grote sociale implicaties en relevantie. Osepa gebruikt verschillende media, waaronder fotografie en film, om deze verhalen te vertellen. Naast zijn eigen praktijk is Osepa ook docent fotografie bij de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Osepa’s werk is tentoongesteld in instituten zoals het Nederlands Fotomuseum en Depot Booijmans. In 2018 werd hij de jongste genomineerde voor de Volkskrant Beeldende Kunstprijs en in 2022 won Osepa het Gouden Kalf voor Beste Korte Film op het Nederlands Film Festival.
Kevin van Braak
Kevin van Braak (1975) is beeldend kunstenaar. Zijn werk zoekt altijd een kritische weg, daarbij vertrouwend op verbinding en interactie. De afgelopen jaren heeft hij zich intensief beziggehouden met Indonesië. Een persoonlijk verhaal groeide uit tot een bredere interesse in het Nederlands koloniaal verleden en de gevolgen daarvan. In zijn interdisciplinaire projecten zoekt hij bijna altijd samenwerking met meerdere kunstenaars, waarbij een uitwisseling en wisselwerking met omgeving, kunstenaars en bezoekers centraal staan.
Klasien van de Zandschulp
Klasien van de Zandschulp is an Amsterdam-based interactive artist and creative director at studio affect lab. She is the winner of Dutch Design Award 2021 (Design Research), IDFA DocLab Immersive Non-Fiction Award 2018 and was nominated for the Golden Kalf Digital Culture Award 2021. She was a fellow at Sundance New Frontier Story Lab (USA, 2019), Institute of Network Cultures and guest researcher at the Artez Future Makers Institute. Van de Zandschulp is advisor at Mondriaan Fund, Creative Industries Fund (2019 – 2022), graduation tutor at the Royal Academy of the Arts (KABK) and board member of Freaky Dancing. She was a jury member for the IDFA Doclab Immersive Non-Fiction award 2017, the Netherlands Film festival Golden Calf Interactive Award 2018, SpinAwards AR/VR 2019 and a coach at Flemish Audiovisual Fund.
Koštana Banović
Beeldend kunstenaar en filmmaker Koštana Banovic (1960, Sarajevo) werkt met tekenen, performance, video-installaties en film. Ritueel is een terugkerend element in haar werk; als een choreografie die objecten activeert en laat spreken, en daarmee grenzen tussen uiteenlopende lichamen vervaagt. Onlosmakelijk met de kunstpraktijk is het doorbrengen van tijd in gemeenschappen waar het dagelijks leven nauw verbonden is met het rituele. Banovic was docent aan de HKU van 2007 tot 2017 en gastdocent aan onder andere de DAI en de Jan van Eyck Academie. Zij is oprichter en artistiek directeur van KAMEN Artist Residency, een interdisciplinair residencyprogramma in Bosnië-Herzegovina, en festivaldirecteur van het Eastern Neighbours Film Festival in Den Haag.
Krien Clevis
Krien Clevis is beeldend kunstenaar-onderzoeker en curator (PhD) en werkt aan langetermijnprojecten in Rome en Nederland. Haar beroepspraktijk concentreert zich op de intrinsieke combinatie van kunst, onderzoek en wetenschap. In die hoedanigheid werkt zij aan transformatieprocessen die zich op verschillende wijzen en op diverse, complex gelaagde plekken afspelen binnen het culturele, landschappelijk en religieuze erfgoedveld. Zo deed zij in Rome onderzoek naar de standpunten van historische beeldmakers op Mijl V & VI van de Via Appia Antica, wat in 2022 uitmondde in het project REVISITED Via Appia (Museum Het Valkhof, Nijmegen). In Leiden werkte zij aan het foto researchproject ‘6 Leidse kerken in Transitie’ dat onlangs uitmondde in de tentoonstelling ‘De Verkondiging’ in de Petruskerk en Museum De Lakenhal.
Laura Smeets
Laura Smeets is conservator bij Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden en verantwoordelijk voor de Europese keramiek (1500-1945). Hiervoor was Laura conservator Kunstverzamelingen bij de Koninklijke Verzamelingen in Den Haag, waarbij haar focus lag op de toegepaste kunst en historische objecten in de collectie. Daarnaast was zij verantwoordelijk voor de eerste edities van de zomeropenstellingen van Paleis Noordeinde en de Koninklijke Stallen. Daarvoor werkte zij als freelance tentoonstellingsmaker en (herkomst)onderzoeker en gaf zij les aan de Universiteit van Amsterdam. In haar vrije tijd is Laura voorzitter van Stichting SOUK (een Nederlands-Arabisch festival) en het Genootschap van het Amsterdam Museum.
Leana Boven
Leana Boven (Paramaribo, 1993) is curator bij Stroom Den Haag, cultureel programmeur en curator bij Gemaal op Zuid, en tutor bij de Design Academy Eindhoven. Daarnaast is zij bestuurslid bij No Limits! Art Castle. Haar interesses omvatten counterculture, samenhorigheid en verbondenheid binnen diasporagemeenschappen, ruimtelijke rechtvaardigheid, dekoloniale klimaatrechtvaardigheid, en collectieve en gemeenschappelijke zorg.
Lema Salah
Lema Salah is historicus en expert op het gebied van diversiteit en inclusie. Momenteel is zij als promovendus werkzaam aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar zij onderzoek doet naar inclusief leiderschap en organisatiecultuur en als onderzoeker werkzaam bij NIOD. Andere onderzoeksthema’s zijn conflictstudies, militaire geschiedenis, VN-genderbeleid en Afghanistan. Tevens is zij bestuurslid van Stem op een Vrouw en D&I-adviseur bij Erfgoed Brabant. Als programmamaker organiseert zij lezingen en evenementen over maatschappelijke onderwerpen waarbij raakvlakken tussen de academische wereld en de culturele sector centraal staan, altijd benaderd vanuit een intersectioneel perspectief. Verder treedt zij regelmatig op als moderator en dagvoorzitter.
Lidwien van de Ven
Biografie volgt zo spoedig mogelijk.
Liesbeth Labeur
Liesbeth Labeur is Zeeuwse en woont en werkt in Middelburg, Zeeland. Ze groeide op aan de andere kant van de oceaan, op Curaçao. Labeur studeerde autonome kunst aan de AKV St. Joost. In haar artistieke praktijk staan Babylonische beeldverwarring en piëtistisch vormgebruik centraal. Dit uit zich enerzijds in intiem lokaal inktwerk en anderzijds in deelname aan uitbundige kunstprojecten waarin men de kunsttaal spreekt met iedereen overal vandaan. Labeur heeft tevens een fascinatie voor geschiedenis.
Lieven Hendriks
Lieven Hendriks is beeldend kunstenaar en woont en werkt in Arnhem. Van 1994 tot 1996 was hij deelnemer bij De Ateliers in Amsterdam. Hij exposeert in binnen– en buitenland. Zijn schilderijen zijn opgenomen in museale en privécollecties in o.a. de Verenigde Staten, Europa, Japan en Zuid-Amerika. Hij is als kernteamdocent verbonden aan de afdeling Fine Art van de HKU en als tentoonstellingsmaker aan de presentatie instelling Omstand in Arnhem.
Linda Köke
Linda Köke is sinds 2023 hoofdcurator bij Willem Twee Kunstruimte in Den Bosch. Hier cureert Linda tentoonstellingen in de monumentale historische ruimte met een interdisciplinair karakter op het snijvlak van muziek en beeldende kunst. Daarnaast is ze actief als zzp’er op het gebied van alles wat met schrijven over kunst te maken heeft. Linda woont momenteel in Den Bosch.
Liza Voetman
Liza Voetman is schrijver, onderzoeker en docent. Momenteel promoveert zij aan Tilburg University. In haar PhD-project ontwikkelt zij een nieuwe conceptualisering van de kritische tegenstem in de hedendaagse kunstpraktijk onder de neoliberale politieke condities van de 21e eeuw. Ze schrijft onder meer voor Metropolis M, Kunsthuis SYB en publiceerde de essayreeks ‘Wat is een goede wereld? Internationalisering in een post-coronasamenleving’ bij uitgeverij APE. Eerder was ze curator bij kunstinitiatief PARK. Liza geeft les en is coördinator aan Fontys Academy of the Arts in Tilburg, waar ze ook woont.
Luuk Wilmering
Luuk Wilmering (Haarlem, 1957) is een multidisciplinair kunstenaar. Hij werkt vaak projectmatig vanuit artistiek onderzoek. Zijn werk omvat collages, installaties, fotoseries, schilderijen, tekstwerken, films en kunstenaarsboeken. Installaties en solopresentaties waren te zien in Frans Hals Museum, Kunstfort bij Vijfhuizen, Centraal Museum Utrecht, vliegbasis Soesterberg, Kunstmuseum Den Haag, Stroom Den Haag, Museum De Pont en het Institut Neérlandais (Parijs).
Ook is zijn werk getoond in het Nederlands Fotomuseum, van Abbemuseum, Hedge House Kasteel Wijlre, Musée Guislain (Gent), O/C Berlin en internationale kunstmanifestaties. Zijn werk is opgenomen in collecties van Frans Hals Museum, Rijksmuseum, Centraal Museum Utrecht, Van Abbemuseum, Centre Pompidou en het Museum of Modern Art.
Maaike Kool
Maaike Kool studeerde geschiedenis in Nijmegen, met een specialisatie in cultuur- en mentaliteitsgeschiedenis en beeldvorming. Deze studierichting bracht haar in contact met verschillende musea en erfgoedinstellingen. Zo werkte ze in het Afrika Museum (thans Nationaal Museum van Wereldculturen), was ze directeur van het Stadsmuseum Doetinchem en werkt ze momenteel als zelfstandige voor cultuureducatie–instelling Clink! en de Stichting Maelwael van Lymborch. Ook is ze bestuurssecretaris bij Museum Villa Mondriaan in Winterswijk, ballotagelid van de internationale kunstmanifestatie Huntenkunst en yogadocent. De invloed en doorwerking van geschiedenis, kunst en erfgoed op onze identiteit en gezondheid hebben haar speciale interesse evenals de erfgoedvrijwilliger.
Maaike Pilgram
Maaike Pilgram werkt als freelance tekstschrijver voor onder andere het Rijksmuseum, het Dordrechts Museum en het Joods Cultureel Kwartier. Ze woont afwisselend in Nederland en Italië. Met een achtergrond in zowel dramaturgie als onderwijs zoekt ze steeds naar nieuwe vormen van publieksbegeleiding. Eerder werkte ze als redacteur voor AVROTROS-programma’s als Nu te zien en Het geheim van de meester en als coördinator educatie bij het Mauritshuis.
Macarena Loma Yevenes
Biografie volgt zo spoedig mogelijk.
Marcel van den Berg
Marcel van den Berg is beeldend kunstenaar. Zijn werk is sterk beïnvloed door hiphop, reggae, funk, jazz, electro en techno. De vaak politieke boodschappen in de muziek worden getransformeerd tot een sterke visuele taal. Zijn werk kan eerder gezien worden als een intens ritme dan als een af beeld. Hij exposeert regelmatig in binnen- en buitenland en zijn werk is opgenomen in museale en privécollecties. Naast zijn autonome werk is hij regelmatig betrokken als initiator en curator bij projecten die bewegen op het snijvlak van beeldende kunst, theater, mode, muziek en gastronomie.
Margriet van Klinken
Margriet van Klinken (Emmen) is kunsthistorica en erfgoedspecialist en werkt tot en met januari 2025 als teamleider Participatie bij Stichting Kunst & Cultuur (Drenthe en Groningen). Eerder was ze directeur van het Grafisch Museum Groningen, Museum Stad Appingedam, de Vesting Bourtange en Museum Klooster Ter Apel, werkte ze als teamcoördinator bij het CBK Emmen en als bibliotheekmanager in Noordenveld.
Maria Roosen
Maria Roosen maakt beelden, tekeningen (aquarellen) en installaties en werkt in situ, al dan niet in opdrachtsituaties. Hierbij staan het proces van het maken en de verbeelding van innerlijke processen voorop, met haar dagelijkse omgeving en ervaringen als uitgangspunt. Het proces van het maken speelt een belangrijke rol in het uiteindelijke beeld of tekening. Vanuit het handelen, tekenen en glasblazen ontstaan de uiteindelijke beelden. Ze heeft zichzelf weleens de kunstenaar met de groene vingers genoemd: “I let things grow. I sow the seed and then turn to other people to help grow the crop. I manage and guide the process – you could actually say I’m the artist with the green thumb.” citaat uit het boek The art of not making (Michael Petry, Thames & Hudson 2011).
Marianna van der Zwaag
Marianna van der Zwaag (NL) is curator bij de Oude Kerk in Amsterdam, waar ze de opdracht heeft hedendaagse kunst en erfgoed op een actuele en overtuigende wijze te combineren. Ze werkte samen met Susan Philipsz (The Fall – 2021/2022), Antonio Obá (Path – 2022) en Ibrahim Mahama (Garden of Scars – 2022/2023). Daarnaast werkt ze aan een online archief waarin op een vernieuwende manier erfgoeddata wordt verbonden. Van der Zwaag is daarnaast initiator en curator van Welcome Stranger waar sinds 2021 een langere lijn van tijdelijke kunstwerken ontwikkeld buiten het museum, op gevels en daken van eigen woningen van kunstenaars. Ze is regelmatig lid van jury’s en commissies.
Marie Civikov
Marie Civikov is beeldend kunstenaar, organisator en docent, woonachtig en werkend in Den Haag. In haar beeldende kunstpraktijk is zij voornamelijk actief als schilder, waarvoor zij in 2011 de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst ontving. In haar werk brengt zij haar persoonlijke familiegeschiedenis in verband met ethische kwesties over afkomst, historie, etniciteit en familiebanden in zowel een (Oost-)Europese als Euraziatische context. Naast haar individuele praktijk werkt zij samen met performancekunstenaar Voin de Voin, met wie zij Æther Haga oprichtte, een platform in Den Haag voor uitwisseling met Æther Art Space in Sofia (Bulgarije), gerund door Voin de Voin. Civikov is tevens lid van de adviescommissie cultuur van de gemeente Alkmaar en selecteerde in 2024, in opdracht van Stroom Den Haag, 2 afstudeerders van de KABK voor de Stroom Young Talent Award. Naast een geldprijs ontvangen zij een jaar lang coaching door Civikov.
Marieke Wiegel
Marieke Wiegel (1970) woonachtig in Rotterdam is directeur Stichting Grote Kerk Breda. Al meer dan 25 jaar is zij actief in het culturele veld als manager en curator bij prestigieuze organisaties als de stichting World Press Photo (Amsterdam), Magnum Photos (Parijs), het Institut Néerlandais (Parijs) en het Nederlands Fotomuseum (Rotterdam). Momenteel is zij als directeur van de Stichting Grote Kerk Breda verantwoordelijk voor het management, restauratie en onderhoud en de inhoudelijke en culturele profilering van dit belangrijke 14e–eeuwse rijksmonument. Naast verschillende omvangrijke tentoonstellingen en publicaties op het gebied van fotografie heeft zij ook tentoonstellingen gerealiseerd op het gebied van hedendaagse kunst en toegepaste kunsten.
Mariska van den Berg
Mariska van den Berg woont en werkt in Amsterdam. Ze gestudeerde kunstgeschiedenis en Kunst & Beleid aan de Rijksuniversiteit Groningen. Momenteel is ze verbonden aan het Master Institute van de St.Joost academie in Den Bosch. Daarnaast schrijft ze regelmatig over beeldende kunst en is ze werkzaam als tentoonstellingsmaker en redacteur. In The Dialogue Room van TENT Online zijn enige longreads van haar hand te lezen. Recentelijk richt ze zich op radio en ontwikkelt de podcast Kantelen.
Marlon Reina
Marlon Reina is werkzaam als Cultureel Producent op Curaçao in de theater- en erfgoedwereld. Naast Zakelijk Leider bij het theatergezelschap Teatro Bulabanda is hij projectleider geweest bij diverse tentoonstellingen en culturele projecten. Voor het NAAM was hij onder andere projectleider van de tentoonstelling Isla den Nos Bida, met Felix de Rooy als curator. Voor de Museumvereniging Curaçao organiseerde hij ook een Museumweekprogramma. Reina combineert een grote passie voor kunst en cultuur met een sterke betrokkenheid bij het erfgoed van Curaçao. Daarnaast schrijft Reina gedichten en maakt in zijn vrije tijd podcasts over culturele en seksuele diversiteit, sociale en politieke ontwikkelingen.
Martha Jager
Martha Jager is kunstenaar en curator met een praktijk die zich ontvouwt op het snijvlak van programmeren, performance, audio en publiceren. Haar werk richt zich op de productie van kunst binnen het alledaagse en het huiselijk domein, met specifiek aandacht voor persoonlijke geschiedenissen, administratie, egodocumenten, archieven en tekst en taal. Martha is de oprichter en curator van ‘Dear,’ een publicatie platform gericht op kunstenaarsbrieven, de co-oprichter en co-curator van Playbill, een platform voor experimentele taal – en tekst gebaseerde kunstpraktijken en Hoofd Curatorial Office bij Vleeshal Centrum voor Hedendaagse Kunst in Middelburg.
Martijn Jean Antoine van Boven
Het werk van Martijn van Boven (1977, Nederland) speelt zich af in het veld van abstracte film en computerkunst. Hierbij combineert hij de mogelijkheden van hedendaagse computertechnologie voor het genereren van abstracte beelden en (ambient) geluidsomgevingen. Dit audiovisueel werk kan het beste geplaatst worden in de context van de experimentele film en de vroege computer gegenereerde films. Daarnaast heeft het werk van Stan Brakhage en de vroege computerkunst uit de jaren ’60 een grote invloed op zijn werkmethodiek tot het genereren van abstracte beelden in relatie tot film.
Martijn van Boven studeerde Beeld en Geluid aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Zijn werk manifesteert zich in een verscheidenheid aan (digitale) audiovisuele media; installaties, films, video’s, performances en verschillende samenwerkingsverbanden met componisten. Zijn werk is op een groot aantal (inter)nationale festivals en filmprogramma’s vertoond, o.a. op het I.F.F.R. (Rotterdam), STRP Festival (Eindhoven), Woodstreet Galleries (Pittsburgh), Sonic Acts (Amsterdam), Holland Festival (Amsterdam), International Film Festival of Mexico (FICCO, Mexico City), Ars Electronica (Linz), Transmediale (Berlijn), SXSW(Austin), Noise Bar( Tokyo), Sound Around (Kaliningrad) en het Stedelijk Museum Amsterdam
In 2003 was hij de medeoprichter van <>TAG een cross-media platform in Den Haag. Van 2008 tot 2016 was hij redactielid van het Sonic Acts festival. Van 2012 tot 2021 was hij tevens hoofd afdeling Design Art Technology en docent Media Archeology bij ArtEz Institute of the Arts in Arnhem. Hij woont en werkt in Amsterdam.
Martin Brandsma
Martin Brandsma woont en werkt in het Drents-Friese Wold. Hij volgt, observeert en maakt contact met klapeksters, een zangvogel met roofvogelachtige eigenschappen. Klapeksters beschouwt hij als gelijkwaardige samenwerkingspartners in een collectieve praktijk. Zijn werk richt zich op de grens tussen mens en natuur en de rol van ‘het geniale dier’, maar ook voor macht, moraal en wet, en de manier waarop gereflecteerd kan worden. Het heeft veelal een ambigue, ontregelende kant, waarbij grenzen worden afgetast van wat we gewoon vinden.
Marwan Magroun
Marwan Magroun is fotograaf en filmmaker en woont in Rotterdam. Hij is benoemd tot de Fotograaf des Vaderlands en is zowel adviseur bij het Stimuleringsfonds Creative Industrie als bij het Mondriaan Fonds. Daarnaast is hij jurylid bij de Zilveren Camera.
Maurice Seleky
Maurice Seleky is een ervaren leider in de creatieve en culturele sector, senior communicatiestrateeg, moderator en auteur. Na het Stedelijk Gymnasium in Breda, studeerde hij af in Nederlands recht aan de Universiteit van Amsterdam en behaalde een propedeusediploma aan de Nederlandse Film- en Televisie Academie. Hij werkte bij diverse communicatiebureaus, was partner bij Novel Creative Consultancy en hoofd marketing & communicatie bij cultureel platform Pakhuis de Zwijger. Sinds 2020 is Seleky hoofd Communicatie & Marketing en lid van het managementteam van het Amsterdam Museum. In 2021 werd hij genomineerd als ‘Cultuurmarketeer van het Jaar’. Seleky is regelmatig actief als moderator, presentator en spreker. Ook is Seleky auteur van de romans ‘Ego Faber’ en ‘Een tragedie in New York’.
Maze de Boer
Biografie volgt zo spoedig mogelijk.
Mieke Conijn
Mieke Conijn werkt ruim 25 jaar in de hedendaagse beeldende kunst. Ze is directeur van Kunstenlab, een productiehuis en presentatie-instelling. Daarnaast is ze directeur van de IJsselbiënnale en maakt ze deel uit van verschillende jury’s, commissies en besturen van culturele organisaties. Haar expertise ligt op het gebied van ondernemerschap, het verbinden van kunst en maatschappelijke vraagstukken, cultuurbeleid en kunst in de openbare ruimte.
Mirelva Berghout
Mirelva Berghout is onafhankelijk curator en programmamaker. Op dit moment is ze werkzaam als interim conservator fotografie bij het Stedelijk Museum Amsterdam. Haar focus ligt op hedendaagse fotografie, populaire (beeld)cultuur en dekolonisatie. Ze heeft ervaring in het realiseren van dynamische projecten op internationaal niveau, onder andere in New York en Mexico–Stad. Hierdoor heeft ze een divers en multidisciplinair netwerk van kunstenaars en creatieven opgebouwd. Het afgelopen jaar was zij co-curator van de tentoonstelling “Circulate: Photography Beyond Frames”, te zien bij Stedelijk Museum Amsterdam. In haar vorige functies als hoofd projectafdeling en curator bij Foam Fotografie Museum, evenals projectmanager bij Stichting Museumnacht (n8), lag haar focus op samenwerking met en het lokaliseren van opkomend talent.
Mohamed Boujarra
Mohamed Boujarra is een veelzijdige kunstenaar die niet alleen zichzelf beweegt, maar ook anderen in beweging zet. Hun gevarieerde dansachtergrond omvat hiphop tot hedendaagse dans aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen, en ze zetten hun onderzoek voort in choreografische kunsten aan de Académie des Beaux–Arts in Brussel. In hun rol als vice-directeur van NOLIMITS Art Castle, een kunstruimte die samenwerkingen tussen de Outsider- en Insiderkunstwereld verkent, brengt Simomo kunstenaars samen die vaak over het hoofd worden gezien door de reguliere kunstscene. Met als doel langdurige samenwerkingen te creëren. Als levend kunstwerk is Simomo Bouj beschikbaar om samen met jou te werken, waardoor een dynamische interactie ontstaat tussen kunst en de kijken.
Nicolette Bartelink
Nicolette Bartelink is een allround museumprofessional. Ze studeerde kunstgeschiedenis in Groningen en begon haar loopbaan bij het Groninger Museum. Ze werkte als hoofd presentatie mee aan de totstandkoming van het nieuwe Groninger Museum. Nicolette vervolgde haar loopbaan bij Philips Design, Museum Catharijneconvent, Museum Jan Cunen, het Stadsarchief van Oss en Museum Vlaardingen. Momenteel werkt Bartelink als directeur–bestuurder van het nieuwe historische Museum aan de A in Groningen. Daarnaast is ze onder andere bestuursvoorzitter van Fotofestival Noorderlicht.
Petra Boonstra
Petra Boonstra woont en werkt in Enschede. Ze studeerde monumentale kunst aan de AKI en werkt sinds 2014 als curator beeldende kunst bij Concordia Kunstruimte, waar ze een podium creëert om in nauwe samenwerking met kunstenaars nieuwe ideeën over kunst de ruimte te geven en te onderzoeken. Petra is als redacteur verbonden aan kunstmagazines Jegens & Tevens en Metropolis M waar ze onder meer recensies over actuele exposities publiceert. Ze is bestuurslid van Pers&Prent, de stichting die zich inzet voor de vrijheid van meningsuiting en elk jaar de Inktspotprijs uitreikt. Als bestuurslid van Stichting Cultuurgoed Enschede zet ze projecten op ter behoud van de cultuurhistorische waarden in de stad. Daarnaast is Petra verbonden aan Artist Residencies Enschede en stichting Oostkunst.
Petra Noordkamp
Petra Noordkamp is beeldend kunstenaar en woont en werkt in Amsterdam. In haar fotografische werken en korte films onderzoekt ze onder andere hoe persoonlijke ervaringen, herinneringen, dromen en films invloed hebben op de perceptie van architectuur en de stedelijke omgeving. Sinds 2014 is ze ook actief als tentoonstellingsmaker dat haar de gelegenheid biedt om op een andere manier, dan in haar eigen werk, ruimtes te creëren. Haar werk is vertoond in musea als het Solomon R. Guggenheim Museum in New York, het Centre Pompidou in Parijs en het MAXXI in Rome en op filmfestivals als het International Film Festival Rotterdam, Docaviv in Tel Aviv en Short Waves in Poznan.
Rik Meijers
Rik Meijers, woonachtig in Maastricht, is beeldend kunstenaar en maakt voornamelijk tekeningen en sculpturale schilderijen waarin hij onconventionele materialen verwerkt. Zijn werk is regelmatig te zien in binnen- en buitenland en werd opgenomen in museale en privécollecties in de Verenigde Staten, Europa en Australië. Hij ontving diverse prijzen en was als adviseur verbonden aan de Jan van Eyck Academie en het Fonds BKVB.
Robbie Schweiger
Robbie Schweiger is kunsthistoricus, slavist en onafhankelijk curator. Sinds 2019 is hij als onderzoeker verbonden aan het Stedelijk Museum Amsterdam. Hij schrijft voor verschillende kunsttijdschriften (Metropolis M, Mister Motley, Kunstlicht, Stedelijk Studies), initieert en draagt bij aan (kunstenaars)publicaties en is als gastdocent verbonden aan kunstacademies en universiteiten (Sandberg Instituut, Academie Minerva, Universiteit van Amsterdam, Universiteit Utrecht). In 2023 richtte hij GELIJK IS ONGELIJK op, een projectruimte voor hedendaagse kunst op het voormalige eiland Marken.
Roos van Haaften
Roos van Haaften werkt als beeldend kunstenaar. Ze maakt installatiewerk met licht, reflectie en schaduw in respons op een specifieke plek of geschiedenis. Haar atelierpraktijk in Amsterdam wisselt ze af met residenties in het buitenland, waarbij ze veelal onderzoek doet in historische beeldarchieven. Haar werk was te zien bij o.a. Kunstenlab (NL), Collectie De Groen (NL) en INN SITU (AT). Daarnaast is ze als docent verbonden aan de afdeling ‘Fine Art and Design in Education’ van ArtEZ Arnhem (NL) en ontwikkelt ze educatieve concepten voor musea en erfgoedinstellingen.
Ryan Oduber
Biografie volgt zo spoedig mogelijk.
Sami Hammana
Sami Hammana is kunstenaar en werkt in het kunstonderwijs. Dinds 2018 is hij parttime werkzaam als afdelingshoofd voor het Honours Programma aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. In zijn kunstpraktijk houdt hij zich voornamelijk bezig met de grenzen van de waarneming. Hij maakt essayfilms, publiceert teksten en produceert af en toe print– en sculpturaal werk dat sociaal, politieke en historische gebeurtenissen onderzoekt en bevraagt.
Sarah van Lamsweerde
Sarah van Lamsweerde (Brussel, 1971) maakt performances, installaties en publicaties die de manier bevragen waarop we omgaan met natuur en cultuur. Het werken met onderbelichte kennis (uit orale tradities of zintuiglijke ervaringen) staat centraal in haar vaak collaboratieve processen. Ze studeerde af aan Dasarts in Amsterdam met een master in artistiek onderzoek en performance (MA). Haar werk wordt internationaal gepresenteerd door o.a. Stedelijk Museum, Sonic Acts (NL), STUK, Extra City (BE), Akademie der Künste der Welt, Kunsthalle Mainz (DE), Ateliers Picha (DR Congo), etc. Van Lamsweerde woont en werkt tussen Brussel en Amsterdam en is lid van de interdisciplinaire samenwerkingsverbanden Tre Tigri (Amsterdam) en Meyboom Artist-Run Spaces (Brussel).
Sharelly Emanuelson
Sharelly Emanuelson materialiseert haar observaties en onderzoek met betrekking tot traditie, erfgoed, emoties en praktijken binnen het alledaagse Caribische leven. Door middel van filmmaken, video, installaties, fotografie en gemengde media komt ze tot nieuwe inzichten en methoden die kennisproductie creëren door middel van kunst. In de loop der jaren heeft ze ervaring opgedaan door zelf creatieve film- en kunstprojecten te initiëren, een non-profit kunstplatform te starten, werk in opdracht uit te voeren, prijzen en subsidies te ontvangen, residenties te doen, deel te nemen aan adviesraden en momenteel academisch onderzoek te doen als onderzoeker in het Caribisch gebied.
Sjoerd Kloosterhuis
Biografie volgt zo spoedig mogelijk.
Stefanie van Gemert
Stefanie van Gemert werkt sinds 2021 als hoofd Educatie & Inclusie voor Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Daarvoor werkte ze ruim tien jaar als freelancer in de cultuursector, waarbij ze zich specialiseerde in inclusieve publieksbemiddeling. Ze leidde projecten en ontwikkelde programma’s voor onder andere de Wallace Collection en UCL Museums in Londen, het Tropenmuseum en Stedelijk Museum Amsterdam. Voor STUDIO i (Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Abbemuseum) schreef ze ‘Wat je ziet ben je zelf – Dekoloniaal huiswerk voor rondleider en museum’ (2020) waarin ze de positie van de rondleider in het inclusiedebat verkende. Stefanie promoveerde in 2014 aan University College London op het thema ‘nostalgie rondom koloniale cultuurgeschiedenis’.
Stephanie van Heijningen
Stephanie van Heijningen, geboren op Curaçao, is werkzaam als freelance sociaal, cultureel en gedragsonderzoeker en filmmaker. Met passie zet Stephanie zich in voor kennisvergaring op het gebied van cultureel erfgoed en stedelijke ontwikkeling op de eilanden Curaçao en Aruba. Naast het uitvoeren van onderzoek is Stephanie gastdocent aan de University of Curaçao en werkt ze aan creatieve projecten, zoals film en ontwerpopdrachten.
Sylvana Terlage
Sylvana Terlage is een vooraanstaande communicatieprofessional en ervaren mediakenner met meer dan 20 jaar expertise in diverse mediavormen. Haar specialisatie omvat communicatie en conceptontwikkeling op cross mediale kanalen. Haar professionele loopbaan omvat een breed scala aan rollen, variërend van zelfstandig producent, verslaggever, item-regisseur, schrijver, redacteur, onderzoeker tot camjo voor diverse televisieprogramma’s. Daarnaast heeft Sylvana ruime ervaring in project- en campagnemanagement, marketing en communicatie. Sylvana combineert haar expertise in media, communicatie en leiderschap met haar passie voor het belichten van cruciale onderbelichte verhalen en historische aspecten, waarmee ze een blijvende en positieve impact heeft op de maatschappij.
Tanja Smeets
Beeldend kunstenaar Tanja Smeets woont en werkt in Utrecht. Zij ontwikkelt ruimtelijke installaties waarin ze het spanningsveld tussen het natuurlijke en het kunstmatige onderzoekt. Zowel alledaagse materialen als ambachtelijke technieken spelen hierin een belangrijke rol. Haar werk was te zien in tentoonstellingen in binnen– en buitenland, tijdens Manifesta 15 in Barcelona, in Het HEM, Museum Boijmans van Beuningen, TextielMuseum, museum Vizcaya in Miami en het MAD in NYC. Ze nam deel aan residencyprogramma’s op het gebied van keramiek, in China, Zuid-Korea en in het EKWC in Oisterwijk. Daarnaast werkte zij aan permanente opdrachten en installaties, o.a in het Centraal Museum in Utrecht, het Radboud UMC in Nijmegen en het Westerpark in Amsterdam. Zij is docent Textile Design aan de KABK.
Tom van Veen
Tom van Veen is een beeldend kunstenaar, docent, schrijver, programmamaker en curator/organisator, woonachtig in Amsterdam. Van Veen gelooft sterk in de kracht van interdisciplinaire samenwerkingen en het bevorderen van kunst in de openbare ruimte, hiermee inclusief verwijzend naar street art. ‘Ik wil graag bijdragen aan projecten en initiatieven die kunstenaars uitdagen om buiten de gebaande paden te treden en de maatschappelijke impact van kunst te vergroten.’
Toos Arends
Toos Arends (Groningen) is zelfstandig kunsthistorica en adviseur. Ze is bestuurslid van Museum Belvédère in Heerenveen. Ze maakte 20 jaar tentoonstellingen met (inter)nationale kunstenaars als conservator moderne en hedendaagse kunst. Van 1994 tot 2012 werkte zij in het Fries Museum in Leeuwarden, waar ze naast eigen producties onder andere werk uit de Sammlung Goetz presenteerde. Daarnaast was ze projectleider van Buro Leeuwarden, de annex van het Fries Museum. In 2011 vertrok ze naar Assen, waar ze directeur van CBK Drenthe werd. Tot 2020 was ze conservator moderne kunst in het Drents Museum in Assen en voorzitter van kunstinitiatief VHDG in Leeuwarden. Ze gaf workshops, lezingen, maakte boeken en was jurylid en adviseur bij o.m. de Raad voor Cultuur, AfK en andere fondsen.
Tsjalling Venema
Tsjalling Venema was 14 jaar lang eigenaar en galeriehouder van galerie with tsjalling: in Groningen. Hij studeerde Kunst, Cultuur en Media in Groningen. Daarnaast zette hij zich in voor het kunstklimaat in Groningen door de organisatie van kunstroute Expoost en de galeriekaart voor Groningen. Eerder publiceerde hij regelmatig over kunst, strips en literatuur, en was hij werkzaam als redacteur en projectleider non-fictieboeken.
Urok Shirhan
Urok Shirhan is een Iraaks-geboren Nederlandse kunstenaar en onderzoeker. Ze werkt op het snijvlak van beeldende kunst, performance en kritische theorie. Haar praktijk onderzoekt de politiek en poëtica van geluid, beeld en taal in relatie tot macht en ‘affect’, waarbij kwesties rond identiteit en ontheeming van bijzonder belang zijn. Urok’s meest recente onderzoek richt zich op de rol van de stem in verhouding tot vormen van collectiviteit en belonging. In de afgelopen jaren was Urok een Research Fellow bij BAK, de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW), de Jan van Eyck Academie en bij Ashkal Alwan in Beiroet, Libanon. Urok woont en werkt in Utrecht en in Athene, en is Onassis AiR Fellow 2024/25.
Vesuhely Americaan
Vesuhely Americaan is een beeldend kunstenaar en schrijver uit Curaçao met een bachelor in Beeldende Kunst van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Als mede-oprichter van Carrying Narratives stimuleert ze een literaire gemeenschap voor diverse schrijvers en makers. Americaan bevraagt identiteit en heelt generationele trauma’s door kunst. Geïnspireerd door orale tradities, en rituelen bouwt ze nieuwe narratieven die cultureel erfgoed herdefiniëren. Haar werk combineert beeldende kunst, performance en schrijven. Ze exposeerde in Nederland, Curaçao en Aruba. Haar korte film Manchá ku Goso werd vertoond op filmfestivals zoals het Curaçao International Film Festival, Mostra Livre de Cinema (Brazilië) en Playa Film Festival (Aruba). Ze nam deel aan Boys Won’t Be Boys Curaçao.
Wafae Ahalouch el Keriasti
Wafae Ahalouch is beeldend kunstenaar in Amsterdam. Haar werk is geëngageerd en multidisciplinair. Ze deed de docentenopleiding aan de HKU en vervolgde haar studie met diverse residenties als De Ateliers, Rijksakademie en Künstlerhaus Bethanien. Naast het werk als adviseur is Ahalouch momenteel ook mentor bij het Mondriaan Fonds. Ahalouch was tevens adviseur bij CAWA Gemeente Amsterdam, ateliers en broedplaatsenbeleid. Bij AKM KunstMaat begeleidt ze kunststudenten bij studieproblemen. De diversiteit die Ahalouch laat zien in haar werk en tevens in haar adviserende rol als docent en adviseur maakt dat ze een brede kennis heeft opgebouwd van wat er speelt in de kunstwereld. Ze wil haar kennis en haar visie vooral inzetten bij Kunstenaar Start, Kunstenaar Basis en residenties.
Wendeline Flores
Wendeline Flores (1989) woont in Amsterdam en is conservator Caribische culturen en koloniale geschiedenis bij het Wereldmuseum. Ook is zij bestuurslid van het Nationaal nstituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee). Flores is historica van opleiding en werkt op het snijvlak van geschiedenis, kunst en cultuur, met een focus op kolonialisme en de doorwerking daarvan.
Willemijn van Drunen
Willemijn woont in Rotterdam, is afgestudeerd kunsthistorica en hoofd marketing en communicatie bij Fenix; het nieuwe museum over migratie in Rotterdam. Van 2011 tot 2022 werkte zij als zelfstandige in de culturele sector en droeg bij aan de promotie rondom heropeningen en rebrandings van diverse beeldende kunst- en wetenschapsmusea, waaronder Rijksmuseum Amsterdam, Mauritshuis en Teylers Museum. Zij is eveneens actief als lid van de Beroepenveldcommissie van de opleiding Leisure en Event Management aan de Hogeschool Rotterdam.
Willum Geerts
Willum Geerts heeft een multidisciplinaire kunstpraktijk en zoekt binnen en buiten de kunstcontext de samenwerking en confrontatie op met het publiek en de omgeving. Hij gebruikt de kracht van kunst om via humor, toeval, kritisch entertainment en onbevangen engagement de absurde menselijke conditie te bevragen, heersende opvattingen en structuren te doorbreken. Vanwege zijn brede ervaring in beeldende kunst, muziek, theater, televisie en alternatieve organisatie, beweegt zijn werk al lange tijd op al deze grensvlakken op nationale en internationale podia. Daarnaast doceert hij momenteel op de HKU bij fine art en theater, is betrokken bij broedplaatsen en adviseur voor kunstenaars en bedrijven. Willum woont en werkt in Amsterdam
Wim Hupperetz
Wim Hupperetz is erfgoedprofessional op het gebied van museologie, archeologie, gebouwde monumenten, bibliotheken, cultuurlandschap en stedelijke omgeving. Zijn focus op digitale media en een multidisciplinaire aanpak is van toegevoegde waarde. Hij is gespecialiseerd in dynamische erfgoedvraagstukken en conceptontwikkelaar/initiatiefnemer van Archeohotspots en veel internationale samenwerkingsprojecten, die geleid hebben tot vernieuwing van Allard Pierson in 2020. Hupperetz is sinds 2022 actief in Maastricht waar hij werkt aan het nieuwe Maastricht Museum en de vernieuwing van het Natuurhistorisch Museum. Daarnaast geeft hij les op de UvA op het gebied van Musea, Erfgoedcollecties en Digitaal Curatorschap.
Zoë van Ree
Zoë van Ree woont in Amsterdam en is werkzaam bij Imagine IC als verzamelnetwerker. Hier bouwt en onderhoudt zij actief het jongerennetwerk. Ook is ze inhoudelijk verantwoordelijk voor de invulling van de programmering. Voorheen was Zoë werkzaam voor verschillende culturele organisaties zoals Stedelijk Museum Schiedam en Naturalis Biodiversity Centre. Publieksparticipatie en collectievorming voeren de boventoon in haar werk.