Verena Blok (1990) maakt foto’s en films waarmee ze persoonlijke verhalen vertelt over mensen met wie zij een nauwe band opbouwt. Ze is daarbij geïntrigeerd door de manier waarop sociale, culturele en politieke factoren invloed hebben op het leven van een individu binnen een gemeenschap. De ontmoeting met haar onderwerp is de kern en brandstof voor haar werk.
Als dochter van een Nederlandse vader en een Poolse moeder heeft Blok een dubbele nationaliteit. Deels opgegroeid in de Verenigde Staten weet zij hoe het is om tussen verschillende culturele achtergronden te leven. In haar nieuwste film Robota (2018) volgt Blok de dagelijkse routine van twee jonge Poolse broers, beiden arbeidsmigranten in West-Europa, die zij kent van haar zomervakanties in Polen. In het geboortedorp van de broers filmt zij hen dicht op de huid terwijl ze huizen schilderen, beton mengen en zwemmen. Ondertussen praten ze over immigratie, saamhorigheid en nationale identiteit. Met een duidelijk bewustzijn van haar positie binnen en buiten de wereld van de twee mannen, laat zij zien hoe zij zowel slachtoffer van vooroordelen zijn als vooroordelen over anderen verspreiden. Blok brengt hun gespierde, masculiene lichamen mechanisch en close-up in beeld. Zo trekt ze een vergelijking met het socialistisch realisme waarin lichamelijke arbeid werd gebruikt voor de opbouw van de socialistische staat, maar tegenwoordig wordt ingezet voor individueel kapitaal.
Tijdens Prospects & Concepts zal zij naast haar film Robota ook twee foto’s presenteren die deel uitmaken van een langlopende serie over de broers waarin zij thema’s als representatie en identiteit bevraagt.
Tekst: Esther Darley