Click here for English
Het werk van Adara Godschalk (1998) balanceert op de grens van droom en werkelijkheid. Door die grens opzettelijk te vervagen wil ze ruimte scheppen voor nieuwe perspectieven en transformatie. Godschalk, geboren op Curaçao als kind van een Mexicaanse moeder en een Nederlandse vader, is zich van jongs af aan bewust van het belang van diversiteit en de noodzaak open te staan voor verschillende visies. Het overkoepelende thema in haar werk – dat bestaat uit performances en schilderijen – is dan ook de zoektocht naar manieren om te kunnen veranderen. Volgens Godschalk zijn chaos en onzekerheid daarin essentieel.
Het schilderij Dreaming of a Hyper-natural Future (2023) roept een vreemde spanning op. Het suggereert een scene uit een droom waarin ook andere personages zijn betrokken (zie de lege stoel) maar communiceert via de blik van de vrouw ook rechtstreeks met de toeschouwer.
Godschalk baseerde het doek op haar performance Modern artefact (2022), waarin ze zich afvraagt hoe de toekomst eruit zal zien wanneer we ons minder focussen op ‘hoe zie ik eruit?’ en ons eerder afvragen: ‘hoe zie ik, hoe kijk ik om me heen’. Dit schilderij vormt een uitnodiging daarover na te denken en de natuurlijke kracht van het lichaam te vieren.
Godschalk: “Mijn werk stelt je in staat om te spelen met de grenzen van je lichaam, je omgeving te bevragen en na te denken over hedendaagse omstandigheden door je bewegingsvrijheid te geven en chaos te omarmen. Bij het verleggen van grenzen moeten we onbevreesd en fantasierijk zijn.”
Tekst: Esther Darley