Op een wel heel bijzondere manier slaat Alle Jong met zijn beeldende werk bruggen tussen het heden en het verleden. Zijn jonge maar veelzijdige oeuvre zit vol verwijzingen naar de tijd voordat het Modernisme zijn intrede deed. De media die hij daarbij inzet variëren van reusachtige houtskooltekeningen tot originele 17e, 18e en 19e-eeuwse archieven, en van decennia-oude, ongeopende brieven tot videogames en 3D-animaties die met een VR-bril bekeken moeten worden.
Behalve als kunstenaar manifesteert Jong zich ondertussen ook als curator. De door hem samengestelde videogame-expositie ‘The Fugue of Play’, waaraan drie jaar van voorbereiding voorafging, was in november 2016 te zien bij de Academie Minerva in Groningen. De inzet van Jong was dat de tentoonstelling betekenisvolle discussies over de toekomst van de videogame zou kunnen bewerkstelligen. Zelf werkt hij regelmatig met videogame-technieken en daarbij heeft hij gemerkt hoe onbegrepen videogames nog zijn als medium in de kunstwereld.
Tijdens Prospects & Concepts presenteert Alle Jong een pallet met een origineel 18e-eeuws archief, een grote houtskooltekening met daarin geïntegreerd een authentieke Slaven-Wisselbrief. Met het betreffende manuscript vol handtekeningen werden in 1863 slaven vrijgekocht van een plantage in Suriname. De Nederlandse overheid liet de slaven echter nog tien jaar doorwerken, als compensatie voor de plantage-eigenaar. Dit werk toont de Historische Sensatie (een begrip ontleend aan de bekende cultuurhistoricus Huizinga), een echt manuscript als metafoor voor bevrijding en gedwongen onderdrukking in de vergeten 19e eeuw, die verdwenen is achter de rookpluimen van de Eerste en Tweede Wereldoorlog. (SH)
Alle Jong (1988)
woont/werkt in Groningen
opleiding: Minerva Academie