Click here for English
Kan een apocalyps er vrolijk uitzien? Anemoon On Fire (2003) creëert naar aanleiding van rampen vervormde wezens. Zo heeft ze eerder gemuteerde dieren van keramiek gemaakt in samenwerking met kunstenaar Koos Buster, waarbij zij zich voorstelde hoe het monsterlijke zeeleven rondom Fukushima (JP) er nu mogelijk uitziet. Ze stelt zich ook toekomstige rampen voor, zoals een enorme overstroming van de stad New York (US) waardoor er vissen in de straten zwemmen. Door vervuiling van de zeeën en oceanen is het uiterlijk van deze wezens ondertussen sterk veranderd. Op Prospects toont ze als voorbeeld hiervan Creature of the Sewer: Helicophorus (2023), een grote zeilvis van keramiek.
Inspiratie voor deze en andere wezens doet de kunstenaar op tijdens het duiken. Details van de zeedieren die ze onder water ziet, komen terug in de wezens die ze later in keramiek uitvoert. Anemoon On Fire heeft de zee in de loop der jaren zien veranderen: “Waar eerst kwallen leefden, zweven nu plastic zakken.” Ze ziet hoe de zeedieren zich aanpassen aan de omstandigheden. Er bestaat een krab die materiaal uit de omgeving gebruikt als camouflage. “Die soort behangt zich met plastic en ander afval en ziet er daardoor uit als een wezentje dat al een apocalyps heeft doorgemaakt.” Als autodidact experimenteert de kunstenaar daarnaast graag met materialen en technieken. Op de zeilvis bracht ze bijvoorbeeld verschillende zelfgemaakte pigmenten en oxides aan voordat de glazuren en luster werden gebakken. Met elke laag wordt het geloofwaardiger dat de vis in een chemische zee heeft gezwommen.
Tekst: Jorne Vriens