Het centrale thema in het werk van de Chinese Nederlander Benjamin Li (1985) is de manier waarop in hedendaagse massamedia culturele en persoonlijke identiteiten ontstaan en worden gerepresenteerd. Hij onderzoekt de impact van deze beelden op bijvoorbeeld Youtube en Tinder, en levert er kritiek op door de oneindige productie ervan zichtbaar te maken. Hij richt zich vooral op zijn eigen positie als tweede generatie Chinees in Nederland.
Li, geboren uit Chinese migranten en deels opgevoed door een Nederlandse pleegmoeder, begeeft zich op een kruispunt tussen twee culturen. Door deze persoonlijke geschiedenis bestudeert hij de wisselwerking tussen de Nederlandse en Chinese cultuur. Het leidde onder meer tot de Yellow-series waarin hij, bewust gebruikmakend van vooroordelen en stereotyperingen, via de kleur geel verwijst naar Aziatische volkeren.
In Search of Perfect Orange (2016-heden) – waarbij ‘orange’ subtiel verwijst naar het Nederlandse koningshuis – is een serie werken naar aanleiding van een incident tijdens Holland’s Got Talent waarin de populaire zanger Gordon een Chinese kandidaat vroeg naar de menu-omschrijving Nr. 39-met-Rijst. Op Prospects & Concepts toont Li uit deze serie Carrot Rose: een film over zijn vader die wortelrozen snijdt, fotopuzzels van nr. 39-gerechten en Chinese menukaarten die allemaal zijn versierd met een afbeelding van een roos. Dit Chinese kunststukje is volledig toegesneden op de Nederlandse decoratieve wensen en verbeeldt daarmee op subtiele wijze de integratie tussen twee culturen “die Gordon met zijn uitspraak uiteen dreef”.
Tekst: Esther Darley