Je kent het wel: zo’n typisch Amerikaans kantoorpand met non-descript interieur en uitzicht over andere wolkenkrabbers. Ook als je nog nooit in de Verenigde Staten bent geweest, kun je het beeld waarschijnlijk dromen. Voor Bob Demper (1991) vormen zulke archetypische ruimtes vaak het beginpunt van nieuw werk. Mentale compositietekeningen noemt hij ze: plekken die zijn opgebouwd uit alle keren dat ze in populaire media verbeeld werden.
De multimedia-installatie Black Rock, Soft Storm (2023) speelt zich af in zo’n kantoorruimte. Dit is de werkruimte van Donny, de hoofdpersoon uit de speelfilm 5000 Miles waar Demper aan werkt. Donny werkt bij BlackRock, een werkelijk bestaand bedrijf dat is gespecialiseerd in risicomanagement. BlackRock is het bedrijf achter Aladdin, een elektronisch systeem dat bijna een tiende van ’s werelds rijkdom beheert. Op basis van gebeurtenissen uit het verleden en vaak heel persoonlijke informatie van miljoenen mensen voorspelt Aladdin de risico’s van de markt. Vervolgens verplaatst het systeem geld van de aandeelhouders. Zo wordt de situatie van de financiële markten stabiel gehouden. “In zo’n wereld is echte verandering eigenlijk onmogelijk, omdat een algoritme elke uitschieter voorspelt en corrigeert”, zegt Demper.
Anders dan 5000 Miles heeft de installatie Black Rock, Soft Storm geen lineair narratief. Demper dompelt je onder in een associatieve vertelling aan de hand van een samenspel tussen video, bewegende sculpturen en geluid. Vanuit de onttoverde wereld waarin risico’s gemanaged worden en Donny met een burn-out thuis zit, voert de installatie je naar een droomwereld waar gedachten nog vrij zijn om te dwalen.
Tekst: Sarah van Binsbergen