Brenda Tempelaar (1990) kijkt met een filosofische blik naar de kunstwereld. Ze onderzoekt wat mensen als vanzelfsprekend accepteren en voor waar aannemen en trekt die aannames in haar werk in twijfel. Daarbij richt ze zich vooral op de plekken waarin kunst wordt tentoongesteld en de manier waarop die betekenis geven aan objecten. Die betekenis kan beïnvloed worden door de locatie of de opbouw van een tentoonstelling, door het beleid of de typografie van een instelling, door de manier waarop werk wordt gearchiveerd of bijvoorbeeld door de software die wordt gebruikt in museum-apps. “Mijn doel is om twijfel te veroorzaken, door zowel kritisch als poëtisch te zijn. Ik geloof dat die twijfel nodig is om nieuwe perspectieven te vinden op de veranderlijkheid van tentoonstellingsruimtes, kunstwerken, geschiedenis, innovatie, kunstenaars, curatoren en publiek.”
Voor Tempelaar zijn kunsttentoonstellingen en kunstpublicaties dan ook belangrijke media om op te reflecteren. Haar werk op Prospects & Concepts is een lezing en 3D-visualisatie waarin ze de huisstijl, met name de grafische lijn van de letter W, analyseert die het ontwerpcollectief Experimental Jetset ontwierp voor het Whitney Museum in New York. De ontwerpers van Experimental Jetset lieten zich inspireren door een tekst van Donna De Salvo, chief curator en deputy Director for Programs in het Whitney Museum of American Art: “It would be much easier to present the history of art as a simplistic line – but that’s not the Whitney”. This sentence immediately conjured up an image, a shape. It also begged the question: if the history of art should not be seen as a simplistic, straight line – then how should it be seen instead?[…]”
Tekst: Esther Darley