Boerderijen met daken van stro, bloeiende velden, vrouwen in herderinnenjurken met picknickmanden in de hand. Zoek online op de term ‘cottagecore’ en dit is wat je krijgt: extreem geromantiseerde plaatjes van leven op het platteland. Cottagecore is een trend die vooral op Instagram en TikTok populair is onder jonge vrouwen, die dromen van een eenvoudiger leven, buiten de stad en in harmonie met de natuur. Je kunt het zien als een tegenreactie op het gejaagde materialistische moderne leven, maar ook als een vorm van online escapisme.
Diana Gheorghiu (1985) nam deze trend als uitgangspunt voor haar nieuwe video-installatie YOU ARE LIGHT AND CABBAGE (2023). Net zoals in haar andere video’s creëerde Gheorghiu voor dit werk computer-geanimeerde personages. In dit geval zijn dat drie influencers, geïnspireerd op drie invloedrijke online archetypes: de yogamoeder, de beroemde ondernemer en de sportheld. In een geromantiseerde landelijke omgeving die doet denken aan de cottagecore-esthetiek voeren zij een niet nader gedefinieerd ritueel uit. Gheorghiu ziet influencers als de priesters van een nieuw soort van spiritualiteit: een mix van zelfverbetering, therapie en astrologie die je online overal tegenkomt.
In haar werk verhoudt Gheorghiu zich kritisch tot online wellnesstrends. Haar 3D-geanimeerde karakters lijken opgesloten te zitten in hun eigen bubbel. Ze zorgen voor zichzelf, maar op een afwezige en afstandelijke manier. Gheorghiu: “De focus op welzijn en zelfzorg lijkt een oplossing te bieden voor de druk van de hedendaagse maatschappij, maar is dat meestal niet. Welzijn wordt vooral gepromoot als manier om nog productiever en harder te kunnen werken.”
Tekst: Sarah van Binsbergen