Click here for English
Dion Rosina (1991) creëert collages alvorens hij een kwast oppakt om te gaan schilderen. In zijn knipselmap zitten afbeeldingen van mensen, sculpturen, mythologische wezens en kunstwerken. Bij het selecteren van de afbeeldingen werkt hij op gevoel en zonder een thema. Vervolgens bewerkt hij ze en voegt ze samen waardoor verschillende contexten en historische tijden bij elkaar komen. De visuele samenhang tussen de beelden ontstaat door het afwisselen van figuratieve elementen met abstracte delen. Zijn aanpak hierin is tegenwoordig intuïtiever dan voorheen, waardoor de werken soms iets bevatten wat niet direct benoembaar is, of in ieder geval vragen oproept: het is een uitnodiging aan de kijker om inhoudelijk meer te weten te komen over de figuren die bij elkaar zijn gebracht.
Intuïtief werken gaat bij Rosina samen met concrete referenties. Op het werk Cosmogram (2023) is bijvoorbeeld een 14e-eeuws Yorùbá masker te zien, dat ondanks de enorme vaardigheid van de makers niet tot de canon van de kunstgeschiedenis behoort. “Ik ben op zoek naar geschiedenissen waarover je in de gewone tekstboeken niets leest. Het fijne aan het informatietijdperk waarin we nu leven, is dat de verhalen wel te vinden zijn – je moet er alleen zelf naar op zoek gaan.”
De collagetechniek helpt daarbij. Het geeft hem houvast zodat hij beter kan bepalen welke beelden hij het schilderdoek wil overbrengen. Daarmee vloeien beelden bij Rosina net zozeer door elkaar heen als specifieke geschiedenissen.
Tekst: Jorne Vriens