Click here for English
De objecten die Ellen Yiu (1997) maakt zou je miniaturen kunnen noemen. Ten minste, als er van het kleine object ook een groter origineel zou bestaan. De interpretatie van kleine objecten staan in haar praktijk centraal. Ze verandert de betekenis van objecten door de schaal te veranderen, door combinaties te maken of iets geheel nieuws te maken.
Wie naar de installaties van Yiu kijkt, wordt meegenomen in de persoonlijke indrukken en ervaringen die de kunstenaar opdeed. Voor haar spelen thema’s van identiteit, genezing en de zoektocht naar een gevoel van verbondenheid een grote rol. Die herinneringen worden uitgedrukt in een grote hoeveelheid aan materialen. De kunstenaar past daarbij gevarieerde technieken toe, van houtsnijden en boekbinden tot textielmanipulatie en verwerkt zelfs medicijnen, elektronica en menselijk haar.
Op Prospects presenteert Yiu een blauwdruk van een poppenhuis, waarop ze haar zelfgemaakte objecten plaatst. Ze rangschikt de onderdelen op een intuïtieve manier, een proces dat ze omschrijft als meditatief en bij vlagen frustrerend maar ook helend.
Een diepere betekenislaag in het werk zit onder andere in de zoektocht naar een gezond en evenwichtig leven, hiervoor gebruikt ze inzichten uit de traditionele Chinese geneeskunde, Taoïstische filosofie en spirituele wijsheden. Deze aandacht is terug te zien in de gepresenteerde objecten. Met haar kinetische installatie nodigt Yiu ons uit om verbinding te maken met een gevoel van verwondering over de kleine dingen in het leven, die door hun bescheiden formaat makkelijk over het hoofd te zien zijn, maar voor een heel leven kunnen staan.
Tekst: Jorne Vriens