Click here for English
Emoties, stress en trauma kunnen je binnenste goed in de greep houden. Zoals liefde volgens sommigen door maag gaat, zo kan verdriet je darmen compleet in de knoop leggen. De installatie Settle/Anatomize (2023) van Emmie Liebregts (1996) op Prospects verbeeldt een darmvorm als een opslagruimte: het is een sculptuur van textiel die niet zozeer gaat over de verwerking van eten, maar over het opslaan van gevoelens.
Liebregts is geïnteresseerd in de psychosomatiek: de studie naar lichamelijke klachten die een mentale oorzaak hebben. Eerder zette de kunstenaar vaak haar eigen lichaam in – bijvoorbeeld tijdens performances – om psychosomatiek te verkennen en te verbeelden. Recent heeft ze haar praktijk echter verlegd naar een meer op onderzoek gerichte benadering met aandacht voor de geschiedenis van de psychosomatiek binnen het vakgebied van de psychologie. Deze breder georiënteerde aanpak hanteerde Liebregts ook voor Settle/Anatomize: “Mijn eigen lichaam is niet nodig om toch een werk te maken dat vraag om fysieke betrokkenheid”.
Het gekozen materiaal, een fleece-achtig textiel, is heel zacht terwijl de fysieke constructie vrij hoekig is. Zo speelt de kunstenaar met veiligheid en schijnveiligheid. Ook dit is een terugkerend thema in Liebregts werk. In eerste instantie trekt het je aan door de zachte vormen en prettige kleuren, maar dan activeert de kunstenaar het publiek door er een ongemakkelijke of vervreemdende elementen in te verwerken. Zo presenteert Liebregts op immersieve wijze de darmvorm als “een fysieke plek waar onverwerkte emoties en trauma’s blijven hangen”.
Tekst: Milo Vermeire