Soms kan het proces van creatie eindeloos frustrerend zijn. Om als kunstenaar elke keer maar weer van niets naar iets te gaan, levert voor Fadenka van der Sloot (1993) een hoop innerlijk conflict op. Waarom duurt het soms een eeuwigheid voordat er wéér iets nieuws kan ontstaan en wanneer is een kunstwerk het überhaupt waard om te bestaan in een wereld die al propvol spullen zit? Fadenka gebruikt humor en poëzie om haar eigen strijd met ‘het artistieke proces’ en de materialistische wereld te verbeelden.
Op Prospects toont ze de installatie (n)ooit goed genoeg (2022) die ingaat op de eigen onzekerheid van de kunstenaar over het maken van nieuw werk. “Ik besloot eens gehoor te geven aan de kritische geluiden in mijn hoofd die nooit iets goed genoeg vinden, en ze juist een podium te bieden… al corrigerend wordt nooit goed, ooit goed”, zegt Fadenka hierover. Op een lang stuk doek herhaalt ze honderden keren dezelfde getypte frase “nooit goed genoeg” waarbij de “n” telkens met Tipp-ex is weggewerkt. Zo stelt de kunstenaar zichzelf gerust, al zit er ook een zekere spanning in de bijna obsessieve herhalende actie.
Tipp-ex is een medium om te wissen maar wordt door Fadenka juist gebruikt om te creëren. Door de kritische geluiden in haar hoofd de ruimte te geven gebeurt het tegenovergestelde van wat je zou verwachten: ze heeft toch weer nieuw werk gemaakt. Zo springt ze over de lat die ze voor haarzelf zo hoog heeft gelegd.
Tekst: Milo Vermeire