“Ik voel me als een beeldhouwer die het medium fotografie inzet om te construeren, te bouwen”, zo licht Fleur van Dodewaard haar nieuwe serie High and Low Sculpture toe. Geïnspireerd door Brancusi die ooit opmerkte dat zijn blik op sculptuur totaal veranderde door het perspectief van de cameralens, rekt Van Dodewaard haar visie op de fotografie op door in te zoomen op objecten. Van meet af aan werkt de kunstenaar in haar fotowerken met minimale, geometrische en abstracte vormen die zij inzet als bouwstenen. Met de ‘vorm als idee’ als leidraad verdiept zij zich, gesteund door kleur en schaduw, in thema’s als authenticiteit, reproductie en representatie. Al tijdens haar kunstopleiding vond ze uiteindelijk in de fotografie iets wat zij niet in sculptuur vond, zo vertelt zij. Haar fascineert vooral de ruimte tussen de disciplines. Zij wil met ‘de ogen’ van het ene medium kijken naar het andere om een nieuw perspectief op de dingen te ontwikkelen.
High and Low Sculpture bestaat uit ruimtelijke wandinstallaties van fotoprints waarop smalle en hoge blokjes hout te zien zijn. Het lijken reëel bestaande sculpturen; ze bestaan echter alleen als foto. Elke installatie bestaat uit meerdere liggende foto’s die boven elkaar hangen. Door de stapeling van de gefotografeerde blokjes ontstaat een denkbeeldige pilaar die tot aan de hemel zou kunnen reiken.
Fleur van Dodewaard (1983, Haarlem) woont en werkt in Amsterdam.
Tekst: Mirjam Westen, fragment uit Prospects & Concepts 2015, een uitgave van het Mondriaan Fonds.
Bekijk hieronder de korte film over het werk van Fleur van Dodewaard, gemaakt door (oud) VAV- student Gerrit Rietveld Academie Julia Cremers.