Folke Janssen verdiept zich in thema’s als materialiteit en immaterialiteit. Zijn werk wordt gekenmerkt door een veelheid aan patronen. Het opvallendste patroon wordt gevormd door driehoekjes die Janssen met de hand uit transparant glas snijdt. Ze zijn met elkaar verbonden in een zwart grit van flexibele kit en vormen een transparante ‘deken van glas’. Het glasmateriaal is kwetsbaar en de nonchalance waarmee de deken als een flexibele stof wordt behandeld roept een zekere spanning op.
Janssen onderzoekt de verschillende mogelijkheden van materialen en objecten en hij zoekt de raakvlakken tussen kunst en design. Toch bestaat zijn werk niet uit louter materiaalonderzoek. Hij wil zijn fascinatie voor de virtuele cultuur laten doorklinken en vraagt zich kritisch af of onze tijd wordt gedomineerd door een economisch opportunistische generatie. Hij analyseert de gegevens van de gebruikers van Tumblr die zichzelf profileren via esthetische beelden en kunst bijvoorbeeld. De grote hoeveelheid data zet hij om in overzichtelijke schema’s, waarin hij vervolgens een patroon zoekt. Deze virtuele patronen beschouwt hij als een parallelle wereld aan de visuele patronen in onze materiële cultuur. De symmetrie en herhaling van figuren en geometrische vormen vertegenwoordigen voor hem een universele waarde die al eeuwenlang aantrekkingskracht uitoefent op de mensheid. De kunstenaar interesseert zich in het bijzonder voor de manier waarop de populaire beeldcultuur gebruikmaakt van visueel esthetische patronen.
Folke Janssen (1979 Helmond), woont en werkt in Rotterdam.
Tekst: Mirjam Westen, fragment uit Prospects & Concepts 2015, een uitgave van het Mondriaan Fonds.
Bekijk hieronder de korte film over het werk van Folke Janssen, gemaakt door (oud) VAV- student Gerrit Rietveld Academie Arash Kamali Sarvestani.