Click here for English
Tijd en identiteit spelen een terugkerende rol in het werk van Geertje Brandenburg (1998). Ze vraagt zich af hoe uniek een mens eigenlijk is en onderzoekt hoe verhalen en personages uit haar eigen familie in haarzelf resoneren. Door zichzelf in haar werk gelijk te stellen aan die personages lopen heden en verleden en feit en fictie door elkaar heen. Zo maakt ze nieuwe verhalen met verschillende versies van de werkelijkheid.
Op Prospects toont ze An Inherited Haunting (2023). Een filmische en surrealistische installatie van een al lang verlaten huis dat lijkt te zijn overgenomen door een klein leger slakken. In sommige oude culturen staat de slak voor tijd en eeuwigheid. Hier benadrukken ze, al kruipend over wanden en meubels, vooral de leegte terwijl ze de ruimte tegelijkertijd tot leven wekken. Dat geldt ook voor het druppelende water dat het verglijden van de tijd lijkt op te tekenen in de sporen die het achterlaat. Brandenburg komt uit een familie van verzamelaars en ziet in elk object dat haar toekomt sporen en verhalen van de vorige eigenaar. Voor deze installatie liet ze zich inspireren door het huis van haar grootvader dat regelmatig in haar dromen terugkeert. Over haar grootvader zelf maakte ze eerder de publicatie Summerhouse (2021) naar aanleiding van foto’s en brieven die hij schreef vanuit Duitsland waar hij tijdens de Tweede Wereldoorlog te werk was gesteld. Een geschiedenis die ze, net als dit huis, het heden intrekt.
Tekst: Esther Darley