The interface is this state of ‘being on the boundary.’ It is that moment where one significant material is understood as distinct from another significant material. In other words, an interface is not a thing, an interface is always an effect. It is always a process or a translation. Kunstenaar, filmmaker en schrijver Graham Kelly (1982) refereert graag aan bovenstaand citaat van de Amerikaanse filosoof Alexander Galloway om duidelijk te maken waar zijn werk als kunstenaar om draait. Kellys praktijk beweegt zich in het tussengebied tussen hedendaagse beeldcultuur, het fysieke lichaam en het milieu. Door deze interactie te beschouwen als een vloeiende en continue toestand of effect, probeert hij met zijn werk de inherente machtsstructuren bloot te leggen en te ontleden. Voor Prospects & Concepts realiseerde Kelly het werk ‘Reaction series’, een site-specific modulaire installatie die reageert op zijn omgeving. Loops van found footage-videobeelden worden afgespeeld op beeldschermpjes die zijn verstopt in achteruitkijkspiegels van auto’s, die Kelly monteerde op speciaal ontworpen beugels. Het aantal, de plaatsing en de inhoud van de video-loops worden door de kunstenaar steeds bepaald in relatie tot de specifieke context van de plek waar het werk getoond wordt. Voor deze versie koos Kelly onder meer beeldmateriaal dat refereert aan de context van de kunstbeurs en de voormalige functie van de Van Nelle fabriek. Met dit werk wil Kelly de alomtegenwoordigheid en de invloed van het digitale beeld in de hedendaagse geconstrueerde omgeving aan de orde stellen, en zijn inbedding in zowel de cultuur als de architectuur. (SH)
Prospects 2018
Graham Kelly
Jaar van toekenning: 2016
Onderdeel van Prospects 2018