Click here for English
Hedwich Rooks (1995) noemt zichzelf een hedendaags alchemist. Ze is geïnteresseerd in de transformatie van materie. Daarbij is ze zowel nieuwsgierig naar de potentie en de geschiedenis ervan, als naar het effect van de wisselwerking tussen materie en de samenleving. PetrifiCāre (2024) ontstond vanuit haar fascinatie voor de bovennatuurlijke kracht van steenkool. De hoofdletter C in de titel benadrukt care: een uitnodiging om zorg te dragen voor steenkool en andere aardse materie. Er zijn tenslotte miljoenen jaren nodig voordat een ontelbare hoeveelheid dode plantencellen is getransformeerd tot het harde poreuze gesteente terwijl we die vervolgens in mum van tijd verbranden. Enerzijds is dat proces de motor achter veel industrie, anderzijds heeft het een noodsituatie gecreëerd die alle leven op aarde in gevaar brengt. Daarbij werpt Rooks ook een kritische blik op het uit bauxiet gewonnen materiaal aluminium dat symbool staat voor de moderne tijd maar ook koloniale exploitatie weerspiegelt.
Door in PetrifiCāre te experimenteren met de opgeslagen energieën van eerdere koolstoflevens wil Rooks onze relatie met steenkool onder de aandacht brengen en de veelzijdige levendigheid ervan benadrukken. Hiervoor probeerde ze steenkool te bewerken met chemische substanties. Vervolgens onderzocht ze of de interne structuur inderdaad had veranderd met behulp van technologie als MRI- en CT-scanners – allebei machines die vol zitten met door steenkoolenergie gewonnen aluminium.
In haar sculpturen combineert Rooks steenkool met gerecycled aluminium afkomstig uit printplaten van koellichamen en speelt ze met het paradoxale idee dat oeroude aardse materie juist vluchtige beelden voortbrengt. De combinatie levert verrassende sculpturen op waarmee ze je op verschillende manieren over deze materialen laat nadenken.
Tekst: Esther Darley